3.5 latka opóźniona mowa czynna
Witam, od miesiąca chodzę z córką do logopedy, uczęszcza na zajęcia 2 razy w tygodniu. Oprócz tego chodzi od miesiąca do przedszkola i również jest tam logopeda. Córka mówi dość sporo, ale mówi bardzo niewyraźnie, ma problem Z WIELOMA GŁOSKAMI , w sylabach mówi poprawnie wszystkie litery, lecz w słowie przeinacza. Ostatnimi czasy nie chce ćwiczyć w domu.
Martwię się, ponieważ mieszkamy w Dani, wcześniej byliśmy w Anglii, wyjeżdżamy za około 2 miesiące i bardzo bym chciała, żeby córka zaczęła mówić poprawnie w ojczystym języku. Podkreślę, że córka nie jest dzieckiem dwujęzycznym, gdyż obydwoje z mężem jesteśmy polakami. Słuch ma dobry, rozwijała się książkowo. Jest dzieckiem otwartym, towarzyskim i lubi spędzać czas z rówieśnikami.
Pytanie przesłała Pani Ilona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ilono,
nie napisała Pani, czy przedszkole, do którego uczęszcza Córeczka jest polskie czy duńskie. Czy zajęcia logopedyczne prowadzi polski czy duński logopeda?
Jeśli Córeczka jest w środowisku obcojęzycznym, to jej trudności językowe są oczywiste. Mimo, iż Państwo jesteście Polakami, dziewczynka jest zmuszona w przedszkolu do komunikacji z rówieśnikami w obcym języku. Prawdopodobnie dlatego nie chce ćwiczyć w domu.
Oczywiście zachowanie języka etnicznego jest bardzo ważne, dlatego polecam ćwiczenia w zabawie, z użyciem maskotek, pacynek, ludzików.
Bardzo dobre efekty przynosi program "Słucham i uczę się mówić"- sylaby i rzeczowniki www.arson.pl oraz "Kocham czytać" - www.we.pl. Warto też poćwiczyć funkcje lewej półkuli skoro dziewczynka ma problemy z budowaniem wyrazów, mimo prawidłowej artykulacji sylab. Polecam "Układanki lewopółkulowe" oraz "Ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska