Edukacja Ekologiczna

Scenariusz "Zielony dzień w przedszkolu w Czechowicach - Dziedzicach"

Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
  • Uświadomienie dzieciom, że ochrona środowiska jest obowiązkiem każdego człowieka;
  • Zapoznanie z ekologicznym sposobem wyrzucania śmieci;
  • Kształtowanie wrażliwości dziecka na otaczające je środowisko;
  • Kształtowanie umiejętności sportowego współzawodnictwa;

 

Metody pracy:

  • rozmowa, zadaniowa, pokaz, zabawowa, bezpośredniej celowości ruchu.

 

Środki dydaktyczne:

  • metr, 3 doniczki, kwiaty na patyczkach, materiały do wykonania stroju ekologicznego, koperty z zestawami pytań, 3 krzyżówki, plansze z konturami zwierząt, flamastry, 3 rodzaje puzzli, 5 pojemników na śmieci (czerwony, żółty, niebieski, zielony/lub brązowy/biały), przykładowe rodzaje śmieci, plansze z sylwetkami drzew, , czyste arkusze papieru, klej nożyczki, kredki, flamastry, gazety, papier kolorowy, order ekologa..

 

Miejsce organizowania konkursu:

  • sala gimnastyczna w przedszkolu

 


ZADANIA DO WYKONANIA PRZED DNIEM ZIELONYM

  1. Każda grupa wybiera dla siebie nazwę, która ma związek z przyrodą lub ekologią i umieszczają ją na drzwiach swojej grupy.
  2. Każda grupa wykonuje emblemat dla każdego dziecka do przypięcia.
  3. Każda grupa ubiera się na wyznaczony kolor (maluchy- zielony, średniaki- żółty, starszaki - niebieski).
  4. Zebranie materiałów, czasopism, książek i przedmiotów potrzebnych do zorganizowania Wystawy.
  5. Zbieranie pustych plastikowych butelek po napojach, z których tworzą węża i przedstawiają go na konkursie.
  6. Pogadanki w grupach na temat: " Co niszczy nasze środowisko" -wychowawcy.
  7. Nauka wybranych ekologicznych piosenek, które będą prezentowane i oceniane w trakcie konkursu.
  8. Każda grupa przygotowuje Transparent, który przedstawia emblemat grupy.
  9. Konkurs ekologiczny .
  10. Nauka piosenki rozpoczynającej konkurs:
     

„ZIEMIA-ZIELONA WYSPA”

Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
powtarzam to każdemu.
Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet:
to dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt
więc musi być bardzo zadbany.
Chce poznać życie delfinów
i wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się bawić.
Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona...
Posadźmy kwiatów tysiące,
posadźmy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona...

 


Wstęp:

Dzisiaj 22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Ziemi. Wszyscy ludzie- przyjaciele Ziemi- robią coś, aby Ziemia stała się piękniejsza, zdrowsza i bezpieczniejsza dla wszystkich.
Po raz pierwszy obchodzono Dzień Ziemi w Stanach Zjednoczonych 22 kwietnia 1970 roku.
W ten sposób ludzie chcieli wyrazić protest przeciwko dalszemu niszczeniu otaczającego nas środowiska. W tym dniu ludzie całego świata zastanawiają się, jakich spostrzeżeń na swojej planecie dokonał człowiek, jakie są tego skutki i jak to można zmienić.
Tego dnia każdy z nas powinien pomyśleć, co może zrobić w swoim najbliższym otoczeniu, aby ulżyć Ziemi i zaprzyjaźnić się z nią.

 



Konkurencje:

  1. Mierzenie węży – wyznaczona Komisja dokonuje pomiaru i oblicza metry przypadające na dziecko w danej grupie. Grupa, która zwycięży otrzymuje punkt /kwiat
  2. Pytanie na punkt- każda grupa losuje pytanie . Za poprawne odgadnięcie otrzymuje 1 pkt. (zał. 1)
  3. Odśpiewanie piosenki przez grupę maluchów. Oceniona będzie gdy wszystkie grupy zaprezentują swoje piosenki.
  4. Coś z niczego – Każda grupa wystawia jedno dziecko -modela. Za pomocą otrzymanych materiałów dzieci wykonują dla niego strój ekologiczny. Stroje ocenia Komisja.
  5. Pytanie za punkt – każda klasa losuje pytanie z przeznaczonego zestawu, za dobrą odpowiedź otrzymuje 1 pkt.
  6. Sprawdź kto tu się ukrył – dzieci otrzymują plansze konturów zwierząt. Muszą odkryć jakie zwierzęta się na nich ukryły. Za każde prawidłowo zaznaczone zwierzę otrzymuje punkt (zał.2).
  7. Odśpiewanie piosenki przez grupę średniaków.
  8. Układanie puzzli na czas – Dwoje dzieci z każdej grupy układa otrzymane puzzle. Wygrywa ta grupa, która ułoży najszybciej.(zał.3)
  9. Zabawa sprawnościowa –Dwoje dzieci uczestniczy w wyścigu sprzątaczy. Zadanie polega na podbiegnięciu do wyznaczonego miejsca i pozbieraniu rozrzuconych śmieci do odpowiednich koszy i powrócenie do swojej grupy. Punkt otrzymuje grupa która wykona zadanie najszybciej.(zał. 4).
  10. Pytanie za punkt – każda grupa losuje pytanie z przeznaczonego zestawu, za dobrą odpowiedź otrzymuje 1 pkt.
  11. Odśpiewanie piosenki przez grupę starszaków. Komisja ocenia piosenki.
  12. Jakie to drzewo –każda grupa dostaje inną sylwetkę drzewa i spośród otrzymanych liści musi dopasować odpowiednie do swojego drzewa oraz jeśli potrafi nazwać go.(zał.5).
  13. Zagadki- Każda grupa otrzymuje 3 zagadki ,za każde poprawne odgadnięcie otrzymuje 1 pkt.

 


1. Zgadnijcie, przyrodnicy młodzi,
co wiosną raduje, a latem chłodzi,
jesienią żywi, a zimą grzeje,
niekiedy cały rok zielenieje?

(drzewo);
 

2. Choć deszcz nie padał, kropel tysiące,
Zmoczyło rano trawę na łące

(rosa)
 

3. Ma on nóżkę- nie ma buta, ma kapelusz-nie ma głowy,
Czasem gorzki i trujący, częściej smaczny jest i zdrowy.

(grzyb)


 

1. Zwierzak ten jest puszczy drwalem,
ścina drzewa doskonale.
I na wodzie z pni zwalonych
dla rodziny stawia domy.

(bóbr)
 

2. Sosnowy, dębowy, stary lub młody.
Rosną w nim grzyby, rosną jagody.

(las)
 

3. Utraciła dawno swe liście zielone,
Zostały jej jeszcze korale czerwone.

(jarzębina)


 

1. Gdy jest stary, pień ma gruby.
Dzik nasiona jego lubi.

(dąb)
 

2. Gdy je dzik po dębem znalazł,
Z apetytem schrupał zaraz.

( żołędzie)
 

3. Widzisz ją z daleka, kiedy idziesz borem,
A poznajesz po tym, że ma białą korę.

(brzoza)


 

14. Ziemia – Planeta Nadziei– każda klasa otrzymuje dużą czystą planszę, różne przybory do malowania oraz papier kolorowy, gazetę, klej, nożyczki i wykonuje plakat o tematyce naszego konkursowego hasła: „Ziemia – Planeta Nadziei”. Komisja ocenia plakaty .

 

Podsumowanie turnieju klas. Wręczenie nagród i „orderów ekologa” (zał.6). Zakończenie obchodów Dnia Ziemi. Złożenie następującej obietnicy:


Ziemio, powietrze i wodo-
Bądźcie czyste i służcie nam!
Człowiek otrząśnie się i pomoże wam!
Planeto nasza nie giń!
Żyć na tobie chcemy,
więc składamy obietnicę, że ci pomożemy!

 

Zdeptanie butelek z węży i umieszczenie ich w kontenerze. Parada z transparentami wokół przedszkola. Zasadzenie w przedszkolnym ogródku nowych krzewów (bukszpan, tuja) przez każdą grupę przedszkolną. Zakończenie imprezy, podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę.
 

 

Edukacja Ekologiczna – pozostałe:

Rodzice piszą

Mama 3-letniego Janka :

Jestem mamą Janka, który skończył w styczniu 3 latka i przekazuję moje spostrzeżenia związane z obserwacją dziecka w trakcie oglądania bajek. Bajeczka: "Mali Enstaini" - dziecko było całkowicie pochłonięte oglądaniem (pomimo "wstawek"... »

Rodzic 7-latka:

Przedstawiam opinię tak dziecka jak i swoja własną, na temat półtoragodzinnego spotkania z kreskówkami Playhouse Disney. Dziecko przedszkolne w wieku lat 7 (zerówka) miało już kontakt z kanałem Disney w telewizji kablowej przez około... »

Magda, mama 3-letniej Martynki:

Playhouse Disney jest wspaniałą formą rozrywki dla każdego przedszkolaka, a nam - mamusiom, daje niepowtarzalną możliwość połączyć naukę z zabawą. A przecież nie od dziś wiadomo, ze w sposób przyjemny nawet najtrudniejsze zagadnienia... »

Alina, mama Janka:

Bajeczki zachwyciły dziecko, moim subiektywnym zdaniem - prócz pięknej grafiki i muzyki bajki zwracają uwagę tematyką oraz "kulturalnymi" dialogami. Dla rodziców jest to niezwykle ważne, gdyż mają świadomość, że zostawiając dziecko... »

ciocia 4,5-letniej M:

Marysia (4,5)zainteresowała się historyjkami i obejrzała je ze zrozumieniem. Myślę, że dzieci w jej wieku to odpowiedni adresat bajek z serii... »

Ewelina:

"Puchatkową dobranockę" poleciłabym dzieciom od czwartego roku życia. Moja dwuipółletnia Zuzia niewiele zrozumiała z bajki i zupełnie nie była w stanie wychwycić fabuły. Raczej przyciągały jej uwagę postaci, a szczególnie... »

Grzegorz, tata Marysi:

Bardzo fajny portal dla rodziców, a przede wszystkim dla dzieciaków. Można na nim znalezć wiele ciekawych wiadomości,wydarzeń oraz nowości. Oglądaliśmy z córka Marysią bajki na płycie dvd, były bardzo ciekawe i dostarczyły wiele... »

Napisz komentarz:
© CzasDzieci.pl 2014