Edukacja Ekologiczna

W zielonym lesie - scenariusz zielonego dnia w przedszkolu

PRZEPROWADZONY DNIA 22.04.2010 r. Z OKAZJII ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI 

 

Cele ogólne:

  • Rozwijanie świadomości ekologicznej i aktywnej postawy wobec ochrony środowiska.
  • Pogłębienie, utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych z ekologią.
  • Stworzenie przyjaznej atmosfery podczas wspólnych zabaw z rówieśnikami, rodzicami, wychowawcami.

 

Cele szczegółowe:
dziecko:

  • rozumie konieczność dbania o środowisko;
  • wymienia sposoby ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami;
  • wie, jakie znaczenie ma segregacja śmieci;
  • segreguje odpady do odpowiednich pojemników;
  • zna niektóre możliwości wykorzystania surowców wtórych;
  • wykorzystuje odpady do zabawy, tworzenia stroju ekologicznego i instrumentów muzycznych;
  • prezentuje strój ekologiczny na wybiegu;
  • śpiewa piosenkę o tematyce przyrodniczej z równoczesną grą na instrumencie muzycznym wykonanym z odpadów;
  • naśladuje w zabawie zachowanie roślin i zwierząt;
  • współdziała z rówieśnikami w trakcie zabaw.

 

Metody

  • słowne: pogadanka, rozmowa, objaśnienie, wypowiedzi dzieci, piosenka.
  • oglądowe: obserwacja, pokaz, wystawa (ekspozycja).
  • czynne: zadania stawiane dziecku, zabawy integracyjne, naśladowcze.

 

Formy: zajęcie dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych (2-5 latki)

 

Środki dydaktyczne: dekoracja holu- scenografia przedstawiająca las: drzewa, liście, choinki; odpady- plastikowe, papierowe, aluminiowe, szklane; pojemniki na śmieci- Śmieciojadki; papierowe gazety, worki na śmieci, stroje i instrumenty wykonane z odpadów, zielony materiał (ewentualnie arkusz szarego lub zielonego papieru), portrety dzieci, odznaki „Przyjaciela Przyrody, przebranie wróżek, opaski na głowę z ilustracją zwierząt dla każdego dziecka, treść piosenki „My jesteśmy Ekoludki”, płyta CD z nagraniami muzyki tanecznej i nastrojowej.

Przebieg spotkania

Przebieg spotkania poprzedziły kilkudniowe przygotowania w trakcie których dzieci przygotowały Śmieciojadki (Plasticzka, Papierniczka, Szkiełka), instrumenty z odpadów, stroje ekologiczne, własne portrety.

 

1. Powitanie przybyłych dzieci i rodziców zabawą integracyjną „Pomachaj do mnie…” przez leśne wróżki Sasankę i Niezapominajkę.

 

Scena - las wokół porozrzucane śmieci-bałagan. „Na polanie” siedzą dzieci. W ich ubiorze są elementy koloru zielonego, na głowach mają opaski przedstawiające ulubione zwierzątko.
Na scenę wchodzą Sasanka i Niezapominajka. Wróżki wybierają się na leśny bal zorganizowany z okazji Dnia Ziemi. Jedna z nich zauważa na „polanie” zwierzątka- dzieci. Prowadzące witają kolejno odpowiednie grupy dzieci machając do nich ręką:


Witamy wszystkich, którzy kochają zwierzęta

  • pieski, kotki i wszystkie inne zwierzątka, które znajdują się na opaskach dzieci…
  • którzy mają dziś w swoim ubiorze kolor zielony
  • tych, którzy lubią spacery po lasie
  • którzy nie śmiecą
  • dbają o środowisko itp.

 

2. Zabawa ruchowa „Sprzątamy las”


Leśne panie dostrzegają straszny bałagan. Proszą więc dzieci o pomoc w pozbieraniu rozrzuconych śmieci. Chętne maluchy w rytm muzyki szybko zbierają odpady do worków.

 

3. Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence


Na zakończenie porządków przedszkolaki śpiewają i tańczą w rytm piosenki
My jesteśmy Ekoludki
Hop sa sa , hop sa sa
Wyczyścimy kraj calutki.
Hop ....
Nowe drzewa posadzimy
Hop....
I zwierzęta nakarmimy
Hop....
Miotły i łopatki mamy.
Hop....
Wszystkie śmieci wyzbieramy
Hop....
Gdy poprosisz Ekoludka
Hop....
Ziemia będzie wnet czyściutka
Hop....

 

4. Zabawa dydaktyczna „Co z tym śmieciem?”


Zebrane worki z odpadami zostają postawione na środku holu. Wróżki zastanawiają się, co też poczną z tak wielką ilością śmieci. Jedna z nich proponuje, aby schować je pod choinki, druga żeby zakopać je do ziemi…itp. Dzieci wpadają na pomysł aby wrzucić je do Śmieciojadków - pojemników na śmieci, które wcześniej w grupach przygotowały. Leśne Panie oglądają pojemniki, wyjaśniają ich przeznaczenie i przyporządkowane kolory (żółty - Plastyczek lubi jeść odpady plastikowe, niebieski- Papierniczek - papierowe, zielony - Szkiełek uwielbia zjadać odpady szklane). Przypominają również dzieciom, jak należy segregować śmieci, zwracają uwagę na np. odkręcanie butelek, gniecenie ich i innych papierowych pudełek…itp. Chętne przedszkolaki wrzucają odpady do odpowiednich pojemników. W trakcie „burzy mózgów” maluchy proponują, w jaki sposób można wykorzystać posegregowane surowce. Wróżki wyjaśniają słowo RECYKLING. Prezentują też rzeczy wykonane z surowców wtórych np. papier toaletowy, blok rysunkowy, kartonowe pudełko, plastikowe pojemniki, szklaną butelkę… itp. Podają również pomysły innego wykorzystania odpadów m.in. wykonania stroju ekologicznego.

 

5. Pokaz mody śmieciowej


Leśne panie prezentują wszystkim zgromadzonym swoje stroje ekologiczne. Proszą również wybrane dzieci o zaprezentowanie swoich kreacji. W rytm muzyki przedszkolaki poruszają się po wcześniej przygotowanym wybiegu. Wróżki wybierają również kilkoro chętnych rodziców, którym w kilka chwil maluchy przygotowują śmieciowe stroje. Wszyscy uczestniczy występu zostają nagrodzeni gromkimi brawami.

 

6. Zabawy z wykorzystaniem gazet


Prowadzące proponują inny sposób wykorzystania odpadów - zabawy i tańce z gazetami. Następują kolejno:

  • taniec z gazetami: na głowie, podrzucanie gazet, taniec na coraz mniejszym kawałku makulatury,
  • żonglerka,
  • rzuty papierowych kul do pudełka.

 

7. Zabawa muzyczna „Koncert dla Pani Ziemi”
 

 

Leśne wróżki zachęcają wszystkie dzieci do wykonania piosenki Pani Ziemi z okazji jej święta. Każda z grup do akompaniamentu instrumentów wykonanych z odpadów śpiewa wiosenne piosenki.

 

8. Opowieść ruchowo-naśladowcza „Wycieczka rowerem do lasu”
 

 

W nagrodę, że tak pięknie dzieci pomagały i uczestniczyły w zabawach leśne wróżki zabierają przedszkolaki na wycieczkę po swoim zaczarowanym lesie. W trakcie pogadanki maluchy przypominają:

  • Jak należy zachowywać się w lesie?
  • Co należy zrobić ze śmieciami takimi jak papiery, butelki itp.?
  • Dlaczego należy dbać o środowisko?
  • Co powinniśmy zrobić, aby wszyscy ludzie pamiętali o tym, by nie zaśmiecać, nie niszczyć naszego środowiska?

W rytm muzyki (piosenka Majki Jeżowskiej „Biedronka”) mali ekolodzy ruszają w podróż. Dzieci improwizują ruchem jazdę na rowerze, naśladują napotkane zwierzątka, owady leśne, zabawę na polanie (biegi skoki), zbieranie leśnych jagód, jedzenie ich...itp

 

9. Zabawa relaksująca „Na leśnej polanie”


Zmęczeni podróżnicy po zabawach ruchowych kładą się na chwilkę odpoczynku. Jedna z wróżek zachęca dzieci do zamknięcia oczu i wsłuchania się w odgłosy płynące z lasu – w tle rozbrzmiewa muzyka nastrojowa (nagranie odgłosów lasu). W trakcie relaksacji Sasanka opowiada o świecącym słonku i dużych białych obłokach, które dzieci próbują dotknąć rękami, o latających ptaszkach, fruwających motylkach…itp.

 

10. Zabawa na zakończenie „Prosimy o uśmiech”- wykonanie fotografii–tablo


Prowadzące zachęcają uczestników zabawy do wykonania pamiątkowego zdjęcia. Następnie prezentują ogromne pustą fotografię (materiał) zawieszone na ścianie. Kolejno dzieci przyklejają swoje wcześniej wykonane portrety, całość dekorują ramką z kwiatów. Zdjęcie znajduje się w widocznym miejscu i jest pamiątką wspólnie spędzonych chwil.

 

11. Podziękowanie


Leśne wróżki dziękują wszystkim zgromadzonym za wspólną zabawę i aktywny udział w spotkaniu. Proszą o dalsze dbanie o środowisko, zachęcają przedszkolaki do segregacji odpadów i realizowania własnych pomysłów ze śmieci. Na zakończenie każde dziecko zostaje obdarowane odznaką „Przyjaciela przyrody”.

 

Edukacja Ekologiczna – pozostałe:

Rodzice piszą

Mama 3-letniego Janka :

Jestem mamą Janka, który skończył w styczniu 3 latka i przekazuję moje spostrzeżenia związane z obserwacją dziecka w trakcie oglądania bajek. Bajeczka: "Mali Enstaini" - dziecko było całkowicie pochłonięte oglądaniem (pomimo "wstawek"... »

Rodzic 7-latka:

Przedstawiam opinię tak dziecka jak i swoja własną, na temat półtoragodzinnego spotkania z kreskówkami Playhouse Disney. Dziecko przedszkolne w wieku lat 7 (zerówka) miało już kontakt z kanałem Disney w telewizji kablowej przez około... »

Magda, mama 3-letniej Martynki:

Playhouse Disney jest wspaniałą formą rozrywki dla każdego przedszkolaka, a nam - mamusiom, daje niepowtarzalną możliwość połączyć naukę z zabawą. A przecież nie od dziś wiadomo, ze w sposób przyjemny nawet najtrudniejsze zagadnienia... »

Alina, mama Janka:

Bajeczki zachwyciły dziecko, moim subiektywnym zdaniem - prócz pięknej grafiki i muzyki bajki zwracają uwagę tematyką oraz "kulturalnymi" dialogami. Dla rodziców jest to niezwykle ważne, gdyż mają świadomość, że zostawiając dziecko... »

ciocia 4,5-letniej M:

Marysia (4,5)zainteresowała się historyjkami i obejrzała je ze zrozumieniem. Myślę, że dzieci w jej wieku to odpowiedni adresat bajek z serii... »

Ewelina:

"Puchatkową dobranockę" poleciłabym dzieciom od czwartego roku życia. Moja dwuipółletnia Zuzia niewiele zrozumiała z bajki i zupełnie nie była w stanie wychwycić fabuły. Raczej przyciągały jej uwagę postaci, a szczególnie... »

Grzegorz, tata Marysi:

Bardzo fajny portal dla rodziców, a przede wszystkim dla dzieciaków. Można na nim znalezć wiele ciekawych wiadomości,wydarzeń oraz nowości. Oglądaliśmy z córka Marysią bajki na płycie dvd, były bardzo ciekawe i dostarczyły wiele... »

Napisz komentarz:
© CzasDzieci.pl 2014