Warszawa

Pustka. Ćwiczenia z cyrku
Warszawa od 5 lat

Pustka. Ćwiczenia z cyrku

Trudna do sklasyfikowania zaskakująca forma wpisująca się w nurt Nowego Cyrku, wykorzystuje konwencję pokazu cyrkowego, nie tylko po to aby pokazać widzom akrobatyczne umiejętności artystów, ale żeby zadać pytanie o sens życia, odporność boomboksa i 15 metrów pustki pomiędzy widzami a tym jednym śmiałkiem, który może spaść w każdej chwili.

 

Nowy Cyrk zaczął rozwijać się ponad 40 lat temu. Dużą popularność zdobył w krajach anglosaskich i na zachodzie Europy (np. we Francji). Wyszedł poza arenę i namiot cyrkowy. Jest na ulicy, a jednocześnie występuje w przestrzeniach teatralnych. Od cyrku tradycyjnego różni go przede wszystkim całkowita rezygnacja z tresury zwierząt.

 

Jest pełnoprawnym przedmiotem zainteresowań badawczych, m. in. estetyki, teorii sztuki, krytyki artystycznej, pedagogiki czy kognitywistyki. Współczesny cyrk ma dziś niewiele wspólnego z komercyjną, jałową rozrywką.

Ma wyraziste oblicze społeczne, wchodzi w relacje z wieloma dziedzinami sztuki, dopracowując się nowoczesnego języka artystycznego w obrębie sztuk performatywnych.

 

Skrzypek Alexis Auffray, dziewięć lin, stos mat z pianki i wydający trzaski magnetofon to minimalistyczna scenografia tej trzymającej w napięciu opowieści. Twórca spektaklu i akrobata Fragan Gehlker bawi się tym, co zdaje się być ostateczną konsekwencją cyrku: śmiertelnym upadkiem w pustkę. Jako artysta radykalny i bezkompromisowy, jeden z najzręczniejszych, co wieczór podejmuje skrajne wyzwanie – czołga się pod sufitem na wysokości 12 metrów bez siatki zabezpieczającej.

 

Prasa o spektaklu:
Ten cyrk przyprawia o zimne poty, wywołuje napady śmiechu, skurcze szyi, ale przede wszystkim przypomina, że żyjemy! Dzięki wszechobecnej nieprzewidywalności i humorowi zachwyci zarówno dzieci jak i dorosłych. Dzięki temu spektaklowi to właśnie formie cyrku, który nadal częściej kojarzymy z fizycznymi wyczynami niż intelektualnym doświadczeniem, zawdzięczamy najwspanialszą lekcje filozofii. Catherine Makereel,
Le Soir

 

Twócy:
Pomysł, scenariusz, akrobacje na linie: Fragan Gehlker
Muzyka, performer: Alexis Auffray
Dramaturgia: Maroussia Diaz Verbèke
Czas trwania: pomiędzy 60 a 90 minut

 

recenzja: czasdzieci.pl/warszawa/wiadomosci-lokalne/id,77859fe.html

Wydarzenia w Warszawie

Warto zobaczyć