Warszawa

Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania®

Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania®

Najlepszy czas na naukę czytania to początek wieku przedszkolnego. Małe dzieci są bardziej zainteresowane „magicznym” światem pisma, szybciej się uczą niż starsze. Opanowanie sztuki czytania przed pójściem do pierwszej klasy, zbuduje w nim pewność siebie i ułatwi dziecku odnalezienie się w nowej, niełatwej dla niego sytuacji, pozwoli na skupienie się na innych, licznych zadaniach i wyzwaniach, które postawi przed nim szkoła oraz wpłynie na pozytywny obraz własnej osoby.  

 

Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania® to metoda czytania sylabami. Opiera się ona na wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. Metoda wykorzystuje zarówno mechanizmy symultaniczne, czyli globalne, całościowe, którymi zajmuje się prawa półkula, jak i sekwencyjne, linearne, za które odpowiada półkula lewa. Charakterystyczny dla Symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania® jest wielki druk oraz czcionka bezszeryfowa (czyli bez dodatkowych ozdobników, np. Arial). Wielkie litery są bardziej zróżnicowane pod względem wizualnym, niż litery małe. Przykładowo łatwiej jest odróżnić P B D G niż bardzo do siebie podobne p b d g. Proste litery ułatwiają skupianie się na znaczeniu czytanego tekstu, a nie na jego wyglądzie.


Należy pamiętać, że czytanie ma sens tylko wtedy, gdy dziecko rozumie to, co przeczytało, dlatego najlepiej zacząć od nauki czytania wyrażeń dźwiękonaśladowczych, będących pierwszymi słowami dziecka powiązanymi z określonym znaczeniem.

 


Podczas nauki czytania metodą sylabową warto skorzystać ze specjalnie do tego przeznaczonych pomocy wydanych przez Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej. Czytanie symultaniczne  Wyrażenia dźwiękonaśladowcze czy książeczki z serii Czytam Mamie i Tacie to tylko niektóre przykłady, dzięki którym nauka stanie się dla dziecka zabawą samą w sobie.


Skuteczność tej metody potwierdzają dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi (niedosłuchem, dysleksją, zaburzeniami komunikacji językowej, czy obniżoną sprawnością intelektualną), które z powodzeniem opanowały sztukę czytania oraz dzieci, które jako przedszkolaki nauczyły się czytać sylabami, a teraz same sięgają po lekturę coraz dłuższych tekstów.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć