Warszawa

Na naukę angielskiego dla dzieci nigdy nie jest za wcześnie

Na naukę angielskiego dla dzieci nigdy nie jest za wcześnie

Dzieci posiadają naturalną zdolność do uczenia się języków. Warto wykorzystać tę umiejętność do nauki angielskiego. W przyszłości dziecko za to podziękuje. W dzisiejszym świecie znajomość języków obcych jest wprost niezbędna. Ceni się zwłaszcza płynne posługiwanie się angielskim, będącym lingua franca dla osób z różnych krajów, mówiących na co dzień innymi językami. Właśnie dlatego, w trosce o przyszłość najmłodszych, warto jak najwcześniej zainteresować się nauką angielskiego dla dzieci.

 

 

Jaki wiek jest najbardziej odpowiedni do rozpoczęcia nauki?
Niektórzy rodzice kilkulatków odmawiają maluchom udziału w dodatkowych lekcjach, tłumacząc swoją decyzję tym, że nie chcą nadwerężać umysłu i wolnego czasu dzieci, obarczać je obowiązkami, zaś pragną przedłużyć im beztroskie dzieciństwo. Tymczasem, jak pokazują badania, do momentu ukończenia szóstego roku życia ludzki umysł jest najbardziej chłonny i pozwala na szybkie i bezkonfliktowe przyswajanie nawet kilku języków. Mały człowiek jest ciekawy świata, ma naturalne zdolności zapamiętywania nowych czynności, więc jest w stanie szybciej i łatwiej opanować język obcy, którego uczy się równolegle z ojczystym. W związku z tym, jak twierdzą specjaliści, najbardziej efektywna nauka angielskiego dla dzieci powinna się rozpocząć między trzecim a czwartym rokiem życia malucha, optymalna zaś między czwartym a ósmym. Zwłaszcza, że lekcje dla najmłodszych odbywają się na zupełnie innych zasadach niż zajęcia dla dorosłych. Przeważają w nich elementy gry i zabawy.

 

Jak wyglądają lekcje angielskiego dla dzieci?
Najmłodszych bardzo łatwo jest zniechęcić do czynności, która jest monotonna i nudna. Źle prowadzone zajęcia mogą się więc skończyć zniechęceniem dziecka do nauki i rezygnacją z dalszego kształcenia w tym kierunku. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać kursy językowe, które są dostosowane do zachowania najmłodszych. Kilkuletnie dzieci są zwykle bardzo żywiołowe, dlatego nauka języka obcego powinna być oparta o ruch, taniec, zabawę. Podczas wspólnych gier najmłodsi oswajają się z obco brzmiącą mową, starają się naśladować poszczególne słówka, śpiewają po angielsku i deklamują proste wierszyki. Nauczyciele języka angielskiego dla dzieci częściej przypominają więc panie ze świetlicy, które starają się zorganizować czas wolny dla maluchów, niż tradycyjnych lektorów.

 

Angielski dla dzieci w wieku szkolnym
Nauka języka angielskiego dla dzieci w wieku szkolnym nieco różni się od zajęć dla najmłodszych dzieciaków, ale tylko niewiele. Jest więcej czytania i pisania, ale wciąż większość lekcji odbywa się w atmosferze zabawy, kiedy uczniowie słuchają i opowiadają po angielsku ciekawe historyjki, śpiewają piosenki i grają w lingwistyczne gry. Warto zwrócić uwagę na to, by zajęcia w szkole językowej trwały dokładnie tyle czasu, ile maluch jest w stanie się skoncentrować: 30 minut w wypadku kilkulatków i 35 minut – siedmio- i dziewięciolatków.

 

Kiedy uczyć dziecko słówek i gramatyki?
Na wczesnym etapie rozwoju dzieciom obce jest myślenie abstrakcyjne, dlatego nie tłumaczą w całości obcojęzycznych zdań, tylko wyłapują słówka z kontekstu. Nauka „słownikowa” powinna być wprowadzana więc dopiero po dziesiątym roku życia dziecka. Podobnie jest w przypadku tradycyjnej gramatyki. Zasady panujące w języku angielskim maluch poznaje już wcześniej, ale czyni to nieświadomie, zapamiętując dzięki czytankom i piosenkom zasady łączenia wyrazów i tworzenia zdań. Dopiero starsze dzieci na lekcjach języka angielskiego systematyzują tę wiedzę, poznając reguły gramatyczne i świadomie opanowując całe struktury lingwistyczne.

 

W przypadku dzieci między dziesiątym a dwunastym rokiem życia nauka języka obcego powinna skupiać się na rozwoju poszczególnych sprawności lingwistycznych – czytania, mówienia, pisania i rozumienia ze słuchu. Zajęcia angielskiego trwają już tyle, co lekcje w szkole i w dużej mierze poszerzają materiał wykładany w placówkach oświatowych. Dzięki czemu uczęszczający na dodatkowe kursy są w stanie sprawniej poradzić sobie z obowiązkowym testem z języka angielskiego po ukończeniu VI klasy podstawówki. 

Dowiedz się więcej: http://empikschool.com/pl/kursy-dla-dzieci .

 

Czy dodatkowe lekcje są dziecku potrzebne?
Często rodzice zadają się pytaniem, czy aby na pewno dodatkowe zajęcia i kursy są niezbędne ich maluchom. Warto więc zwrócić uwagę na badania, które mówią, że w pierwszych latach swojego życia przyswajamy do 90% całej wiedzy. Uczymy się nie tylko chodzenia i funkcjonowania w społeczeństwie, ale także przyswajamy informacje niezbędne do komunikowania się z innymi ludźmi, także nabywamy kompetencje językowe. Im więcej zatem podstaw zdobędzie dziecko na tym etapie, tym bardziej one zaowocują w przyszłości. Zwłaszcza, że znajomość angielskiego zapewni dziecku dobry start w dorosłe życie!

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć