Dzieci posiadają naturalną zdolność do uczenia się języków. Warto wykorzystać tę umiejętność do nauki angielskiego. W przyszłości dziecko za to podziękuje. W dzisiejszym świecie znajomość języków obcych jest wprost niezbędna. Ceni się zwłaszcza płynne posługiwanie się angielskim, będącym lingua franca dla osób z różnych krajów, mówiących na co dzień innymi językami. Właśnie dlatego, w trosce o przyszłość najmłodszych, warto jak najwcześniej zainteresować się nauką angielskiego dla dzieci.
Jaki wiek jest najbardziej odpowiedni do rozpoczęcia nauki?
Niektórzy rodzice kilkulatków odmawiają maluchom udziału w dodatkowych lekcjach, tłumacząc swoją decyzję tym, że nie chcą nadwerężać umysłu i wolnego czasu dzieci, obarczać je obowiązkami, zaś pragną przedłużyć im beztroskie dzieciństwo. Tymczasem, jak pokazują badania, do momentu ukończenia szóstego roku życia ludzki umysł jest najbardziej chłonny i pozwala na szybkie i bezkonfliktowe przyswajanie nawet kilku języków. Mały człowiek jest ciekawy świata, ma naturalne zdolności zapamiętywania nowych czynności, więc jest w stanie szybciej i łatwiej opanować język obcy, którego uczy się równolegle z ojczystym. W związku z tym, jak twierdzą specjaliści, najbardziej efektywna nauka angielskiego dla dzieci powinna się rozpocząć między trzecim a czwartym rokiem życia malucha, optymalna zaś między czwartym a ósmym. Zwłaszcza, że lekcje dla najmłodszych odbywają się na zupełnie innych zasadach niż zajęcia dla dorosłych. Przeważają w nich elementy gry i zabawy.
Jak wyglądają lekcje angielskiego dla dzieci?
Najmłodszych bardzo łatwo jest zniechęcić do czynności, która jest monotonna i nudna. Źle prowadzone zajęcia mogą się więc skończyć zniechęceniem dziecka do nauki i rezygnacją z dalszego kształcenia w tym kierunku. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać kursy językowe, które są dostosowane do zachowania najmłodszych. Kilkuletnie dzieci są zwykle bardzo żywiołowe, dlatego nauka języka obcego powinna być oparta o ruch, taniec, zabawę. Podczas wspólnych gier najmłodsi oswajają się z obco brzmiącą mową, starają się naśladować poszczególne słówka, śpiewają po angielsku i deklamują proste wierszyki. Nauczyciele języka angielskiego dla dzieci częściej przypominają więc panie ze świetlicy, które starają się zorganizować czas wolny dla maluchów, niż tradycyjnych lektorów.
Angielski dla dzieci w wieku szkolnym
Nauka języka angielskiego dla dzieci w wieku szkolnym nieco różni się od zajęć dla najmłodszych dzieciaków, ale tylko niewiele. Jest więcej czytania i pisania, ale wciąż większość lekcji odbywa się w atmosferze zabawy, kiedy uczniowie słuchają i opowiadają po angielsku ciekawe historyjki, śpiewają piosenki i grają w lingwistyczne gry. Warto zwrócić uwagę na to, by zajęcia w szkole językowej trwały dokładnie tyle czasu, ile maluch jest w stanie się skoncentrować: 30 minut w wypadku kilkulatków i 35 minut – siedmio- i dziewięciolatków.
Kiedy uczyć dziecko słówek i gramatyki?
Na wczesnym etapie rozwoju dzieciom obce jest myślenie abstrakcyjne, dlatego nie tłumaczą w całości obcojęzycznych zdań, tylko wyłapują słówka z kontekstu. Nauka „słownikowa” powinna być wprowadzana więc dopiero po dziesiątym roku życia dziecka. Podobnie jest w przypadku tradycyjnej gramatyki. Zasady panujące w języku angielskim maluch poznaje już wcześniej, ale czyni to nieświadomie, zapamiętując dzięki czytankom i piosenkom zasady łączenia wyrazów i tworzenia zdań. Dopiero starsze dzieci na lekcjach języka angielskiego systematyzują tę wiedzę, poznając reguły gramatyczne i świadomie opanowując całe struktury lingwistyczne.
W przypadku dzieci między dziesiątym a dwunastym rokiem życia nauka języka obcego powinna skupiać się na rozwoju poszczególnych sprawności lingwistycznych – czytania, mówienia, pisania i rozumienia ze słuchu. Zajęcia angielskiego trwają już tyle, co lekcje w szkole i w dużej mierze poszerzają materiał wykładany w placówkach oświatowych. Dzięki czemu uczęszczający na dodatkowe kursy są w stanie sprawniej poradzić sobie z obowiązkowym testem z języka angielskiego po ukończeniu VI klasy podstawówki.
Dowiedz się więcej: http://empikschool.com/pl/kursy-dla-dzieci .
Czy dodatkowe lekcje są dziecku potrzebne?
Często rodzice zadają się pytaniem, czy aby na pewno dodatkowe zajęcia i kursy są niezbędne ich maluchom. Warto więc zwrócić uwagę na badania, które mówią, że w pierwszych latach swojego życia przyswajamy do 90% całej wiedzy. Uczymy się nie tylko chodzenia i funkcjonowania w społeczeństwie, ale także przyswajamy informacje niezbędne do komunikowania się z innymi ludźmi, także nabywamy kompetencje językowe. Im więcej zatem podstaw zdobędzie dziecko na tym etapie, tym bardziej one zaowocują w przyszłości. Zwłaszcza, że znajomość angielskiego zapewni dziecku dobry start w dorosłe życie!