Strefa rodzica » Artykuły » Jak rozpoznać autyzm?

Jak rozpoznać autyzm? powiększ

Jak rozpoznać autyzm?

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju. Szacuje się, że cierpi na nie co 100 osoba. Łatwo więc wyliczyć, że w Warszawie żyje ok. 20 000 osób z autyzmem, a w całym kraju aż 380 000. Niestety te liczby wciąż rosną, ale wraz z nimi wzrasta poziom wiedzy dotyczącej tego zaburzenia. Dzięki temu jest ono szybciej diagnozowane, a wcześnie podjęta terapia daje szanse na satysfakcjonujące życie. Jakie sygnały w zachowaniu dziecka mogą wskazywać na autyzm i co należy robić, aby zweryfikować swoje podejrzenia? Tego dowiecie się z naszego artykułu.

 

Fundamentalne i stałe objawy autyzmu są dokładnie opisane w kategoriach diagnostycznych ICD - 10. Poniżej przedstawiamy trzy obszary deficytów, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.


Zaburzenia relacji społecznych

 

  • Zaburzenie dzielenia i budowania pola uwagi

Jednym z pierwszych objawów obserwowanych - nawet u małych dzieci - są trudności w budowaniu i dzieleniu pola uwagi. Co to oznacza? Prawidłowo rozwijające się niemowlę rozumie, że jeżeli ktoś na coś patrzy lub coś wskazuje, to jest to dla niego ważne.  W efekcie - niemal odruchowo - kieruje swoje spojrzenie w to samo miejsce. Podobnie, jeżeli chce, aby druga osoba spostrzegła coś interesującego dla niego. Wtedy maluch świadomie wskazuje lub patrzy naprzemiennie na obiekt zainteresowania i osobę, której chce go pokazać.  W ten sposób sprawdza, czy uwaga drugiej osoby została skierowana na ważny dla niego element. Zaburzenia w zdolności do budowania i dzielenia pola uwagi możemy obserwować już u bardzo małych dzieci – przed pierwszym rokiem życia. Zawsze powinien być to ważny objaw, skłaniający do wizyty u specjalisty. 

 

 

  • Zaburzenie kontaktu wzrokowego


Innym symptomem, który powinien skłonić nas do uważnej obserwacji, jest fakt, że dziecko rzadko patrzy w oczy. Jest to częsty objaw zaburzeń rozwoju. Ze względu na niefunkcjonalny kontakt wzrokowy, maluch ma trudności z odczytywaniem sygnałów płynących z mimiki, przez co nie jest w stanie zrozumieć naszych intencji.

 

 

  • Zaburzenie odpowiedzi emocjonalnej w relacji z drugą osobą


Dzieci ze spektrum autyzmu nie są prawidłowo zainteresowane innymi ludźmi oraz wykonywanymi przez nich czynnościami. Na przykład dziecko rozwijające się właściwie jest w stanie zrozumieć fakt, że mama akurat odpoczywa i jakie ma w związku z tym potrzeby. Natomiast maluch z autyzmem niekoniecznie. Wynika to ze wspomnianego braku rozumienia intencji, potrzeb i zainteresowań drugiej osoby. Z tego samego powodu dziecko ze spektrum autyzmu nie pokaże interesującego obrazka w książeczce i nie przyniesie ulubionej zabawki. Nie wie bowiem, że może mieć to znaczenie dla bliskich – ucieszyć ich, czy zaciekawić. Maluch z zaburzeniami ze spektrum autyzmu może mieć także poważne trudności z zainteresowaniem się tym, co mamy mu do pokazania.

 

Zaburzenia rozwoju komunikacji


Brak rozwoju mowy, jego zatrzymanie lub regres to bardzo częsty sygnał niepokojący rodziców i otoczenie dziecka. Dodatkowo, w przypadku autyzmu, problemy z mową nie są kompensowane prawidłową mimiką, czy gestami. Dziecko z autyzmem może także mówić, lecz ma problemy z prowadzeniem rozmowy, opowiadaniem, koncentracji na rozmówcy i konwersacji.


Zaburzenia wzorców aktywności

 

  • Nieprawidłowy rozwój  zabawy

Dziecko, u którego można podejrzewać autyzm, rzadko bawi się z rówieśnikami. Zdecydowanie woli własne towarzystwo i zaprojektowany przez siebie, uporządkowany świat. Maluch  ze spektrum autyzmu potrafi także bardzo długo bawić się w ten sam sposób, a próba zmiany zabawy wywołuje jego opór.  Dziecko, które ma autyzm najczęściej nie potrafi również bawić się „na niby”, czyli udawać, że karmi lalkę lub wozi samochodem niewidzialny piasek.

 

 

  • Zaburzenia sensoryczne

- Słuch


W przypadku autyzmu ogromną rolę odgrywa nieprawidłowe odbieranie bodźców zewnętrznych. W przypadku słuchu objaw ten może przybrać postać niedowrażliwości słuchowej (dziecko bardzo hałasuje, szuka głośnych dźwięków, opukuje przedmioty, meble, a czasem także swoją głowę). Może też zachowywać się zupełnie odwrotnie – pod wpływem hałasu zasłaniać bądź zatykać uszy, lub krzyczeć. Mówimy wtedy o nadwrażliwości słuchowej. W skrajnych postaciach dziecko zachowuje się autoagresywnie (uderza się w głowę lub w uszy). U dzieci ze spektrum autyzmu można zaobserwować taką reakcję nawet na dźwięki o przeciętnym nasileniu. Niepokój powinna budzić również obojętność na słyszane dźwięki. W tym przypadku dziecko sprawia wrażenie jakby nic nie słyszało. Nie interesuje się z własnej woli dźwiękami i mową innych ludzi.

 

- Wzrok

 

Podobnie jest ze wzrokiem. Jeśli dziecko często kiwa się lub kołysze na krześle przy jednoczesnym skupieniu wzroku na jednym punkcie (często silnym świetle, słońcu) możemy podejrzewać niedowrażliwość wzrokową. Natomiast nadwrażliwość wzrokowa polega na koncentracji  na mikroskopijnych przedmiotach. Dziecko może zbierać kawałeczki papieru, czy okruchy chleba. Dzieci z nadwrażliwością wzrokową często unikają patrzenia na  ludzkie twarze. Innym symptomem zaburzeń wzroku są nieadekwatnie rozszerzone lub zwężone źrenice. Dzieci mogą też sprawiać wrażenie jakby patrzyły „w głąb siebie” lub „przez innych”.

 

- Dotyk


Kwestia dotyku wygląda dokładnie tak, jak pozostałych zmysłów. Tutaj również mamy do czynienia z nadwrażliwością (niechęć do dotykania i bycia dotykanym) oraz niedowrażliwością (częstym zapewnianiem sobie doznań dotykowych). Symptomem, który może niepokoić są także sprzeczne zachowania dziecka, które raz pragnie dotyku, a innym razem go unika.

 

- Równowaga


Autyzm czasem generuje trudności z utrzymaniem równowagi (mówimy wtedy o nadwrażliwości przedsionkowej). Dziecko z zaburzeniami rozwoju unika również zabaw polegających na zmianie pozycji ciała. Natomiast niedowrażliwość przejawia się skłonnością do ciągłego ruchu (np. częste huśtanie się i obracanie na krześle).

 

Wymienione wyżej punkty nie zamykają listy zachowań, które mogą być wczesnymi objawami autyzmu Nie musimy także u dziecka obserwować wszystkich, by jego rozwój budził niepokój i skłaniał do pogłębienia diagnostyki. Pamiętajmy, że nie ma dwóch takich samych osób z autyzmem. Jedno jest jednak pewne - im wcześniej nastąpi właściwa diagnoza, tym szybciej dziecko otrzyma szansę na wykorzystanie całego swojego potencjału w życiu.  

 

Autorka:
Mariola Domaradzka
Konsultacja naukowa i merytoryczna:
dr n. hum. Joanna Ławicka
Prezes zarządu Fundacji Prodeste
www.prodeste.pl
https://www.facebook.com/prodeste
 


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Żałuję że, dopiero w wieku 2 lat zaczęliśmy szukać pomocy u specjalisty dla naszego dziecka. Teraz po 2 latach terapii i rehabilitacji sa znaczne oznaki poprawy u córki, jednak im szybciej tym lepiej.Każdy dzień jest cenny a czas tak szybko ucieka. Mama autystycznej Ali

dodany: 2014-06-07 15:59:03, przez: Beata


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Jak mądre aktywności stymulują rozwój dziecka... więcej » x
Zobacz » Artykuły
Jak mądre aktywności stymulują rozwój dziecka - czyli premiera nowej serii KsiążkoGry od wydawnictwa Nowa Era

Jak mądre aktywności stymulują rozwój dziecka - czyli premiera nowej serii KsiążkoGry od wydawnictwa Nowa Era

Rodzicu, od teraz Twoje dzieci już nigdy nie będą się nudzić! Mają ochotę na czytanie, grę planszową albo memo? Chcą się pobawić w rozwiązywanie zagadek? A może po prostu są w filozoficznym nastroju? Wydawnictwo Nowa Era i kultowy magazyn Świerszczyk prezentują nową serię KsiążkoGry, którą pokochają dzieci i rodzice. więcej »
Jak skutecznie wyegzekwować alimenty?

Jak skutecznie wyegzekwować alimenty?

Większość rodziców wie, że wyrok ustalający alimenty jest dopiero pierwszym krokiem w uzyskaniu alimentów. Sam wyrok - choć nakłada na osobę zobowiązaną obowiązek uiszczania alimentów - nie spowoduje niestety ich automatycznego przekazania uprawnionemu dziecku. więcej »
Jak pomalować pokój dziecka, aby zmotywować je do nauki?

Jak pomalować pokój dziecka, aby zmotywować je do nauki?

Niezależnie od tego, czy jesteśmy rodzicami maluszka, czy starszaka, kilkulatka czy nastolatka, musimy otoczyć dziecko kreatywną, przyjazną przestrzenią. więcej »
Już jest druga edycja wydania specjalnego KUKBUK Dzieciaki
Patronat CzasDzieci.pl

Już jest druga edycja wydania specjalnego KUKBUK Dzieciaki

Na rynku ukazała się druga edycja wydania specjalnego KUKBUK Dzieciaki. Jest to pierwszy magazyn przeznaczony jednocześnie dla dzieci i dorosłych oraz współtworzony przez dzieci. KUKBUK Dzieciaki to atrakcyjne wizualnie, zabawne i edukacyjne treści dla kucharzy w wieku 5-12 lat. więcej »
Jak pomóc dziecku, które łatwo się rozprasza?

Jak pomóc dziecku, które łatwo się rozprasza?

Wiele dzieci ma problem ze skupianiem się na określonych zajęciach, co skutkuje rozdrażnieniem, małą efektywnością czy ciągłym znudzeniem. Może się to odbić na wynikach w szkole oraz relacjach z innymi. więcej »
Poranna rutyna - jak zdążyć na czas?

Poranna rutyna - jak zdążyć na czas?

Nikt nie lubi porannego zamieszania, które potrafi zepsuć humor na cały dzień. Czasem ciężko połapać się w tym wszystkim, co dzieje się wokół, dlatego właśnie dobrym przyzwyczajeniem jest poranna rutyna, dzięki której łatwiej zapanować nad tym całym bałaganem. więcej »
10 pomysłów na jesienne zabawy z dzieckiem

10 pomysłów na jesienne zabawy z dzieckiem

Czy słońce, czy deszcz, czas z dzieckiem można spędzić przyjemnie i kreatywnie. Zobaczcie nasze podpowiedzi! więcej »
Bajki o jesieni - top 6

Bajki o jesieni - top 6

Dni robią się coraz krótsze i chłodniejsze. Jeśli spędzacie z dziećmi jesienne wieczory w domu, możecie wykorzystać ten czas na rozrywkę i edukację w jednym. Przygotowaliśmy dla Was zestaw krótkich bajek o jesieni. więcej »
W co się bawią współczesne dzieci?

W co się bawią współczesne dzieci?

Dzieciom w dzisiejszych czasach nie wystarcza już granie w piłkę przed blokiem, skakanie na skakance czy zabawa w podchody lub dwa ognie. Czasy się zmieniły, a wraz z nimi wymagania maluchów. Co obecnie sprawia im radość? więcej »
Nowy bohater Cartoon Network - Craig - zaprasza dzieci do zabawy na świeżym powietrzu

Nowy bohater Cartoon Network - Craig - zaprasza dzieci do zabawy na świeżym powietrzu

Siła dziecięcej wyobraźni, zabawa w otoczeniu przyrody, przyjaźń i niesamowite przygody - tak wygląda świat w nowej kreskówce "Craig znad potoku", która 15 października pojawi się na antenie Cartoon Network. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »
Dlaczego warto czytać dzieciom przed snem?

Dlaczego warto czytać dzieciom przed snem?

Wspólne czytanki na dobranoc powinny stanowić obowiązkowy punkt w harmonogramie dnia każdej rodziny. Jeśli zastanawiacie się, dlaczego, przedstawiamy korzyści płynące z czytania maluchom przed...  

Jesień na Czasie

Bajki o jesieni - top 6

Bajki o jesieni - top 6

Przygotowaliśmy dla Was zestaw krótkich bajek o jesieni. Na ich podstawie warto porozmawiać z dziećmi o tej porze roku.  

W domu z dzieckiem

Knock Nocky1 Niemożliwi detektywi1 Gry Nasza Księgarnia1 Niezapominajka1 Domowa Akademia1 Pierwsze Książeczki1 Prezenty1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego powinno być więcej na portalu ?
Rozrywki dla dzieci on line
Rozrywki dla rodziców on line
Konkursów z nagrodami dla dzieci
Konkursów z nagrodami dla mam
Konkursów z nagrodami dla tatusiów
Inspiracji plastycznych dla dzieci
Żadne z powyższych mnie nie interesują. Szukam tu informacji nie rozrywki.


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2018