Strefa rodzica » Artykuły » Fun with English – język angielski już w przedszkolu?

Fun with English – język angielski już w przedszkolu?powiększ

Fun with English – język angielski już w przedszkolu?

Nauka języka obcego jeszcze do niedawna kojarzyła się ze szkolnym obowiązkiem i nie przypisywano jej żadnych wymiernych korzyści. W dobie XXI wieku umiejętność posługiwania się co najmniej dwoma językami obcymi jest coraz bardziej powszechna i nie tylko mile widziana, ale wręcz obowiązkowa. Im wcześniej rozpoczniemy naukę, tym szybciej opanujemy słownictwo danego języka, reguły nim rządzące oraz prawidłową wymowę, a nasze wypowiedzi będą miały charakter intuicyjny. Dziecko od najmłodszych lat obcujące zarówno z mową ojczystą, jak i z językiem obcym w naturalny sposób przyswaja oba systemy językowe – równolegle i bez wysiłku. Na początku słucha i uczy się rozumieć, po czym następuje rozdzielenie jednego języka od drugiego i dziecko zaczyna mówić. W pierwszych etapach są to pojedyncze słowa, potem frazy i proste zdania, często zawierające błędy.

 

W wieku 3-7 lat mamy do czynienia z fazą myślenia obrazowego, w tym okresie rozwój fonetyczny jest najbardziej intensywny i ostatecznie się kształtuje. Naukowcy nazywają ten czas "fazą egocentrycznej aktywności poznawczej"; dziecko poznaje siebie i swoje otoczenie, przyswaja nowe pojęcia i nazwy, niektóre terminy zawężają się, inne nakładają na siebie, jeszcze inne są niepoprawnie używane. Akwizycja języka ojczystego i drugiego przebiega identycznie, różni się tylko sytuacja zewnętrzna, wiek, sytuacja komunikacyjna.


Czy wprowadzenie języka angielskiego do pierwszych klas szkoły podstawowej, a nawet do przedszkola, należy postrzegać w kategorii nadgorliwości i obciążania młodego człowieka, czy raczej budowania fundamentu umiejętności językowych i interkulturowych?

 

Jeśli poczekać z angielskim, to do kiedy, a jeśli już od najmłodszych lat zapoznawać z nim dziecko, to w jaki sposób i komu powierzyć to zadanie? Czy rodzic, nawet ten, który sam biegle posługuje się mową Szekspira, na pewno będzie najlepszym nauczycielem?


Jest wiele teorii dotyczących edukacji językowej dzieci, ale jedno jest pewne: im wcześniej maluch będzie miał kontakt z językiem obcym, tym lepiej. Mowa tu o przyswajaniu, nie nauce – a to istotna różnica. O ile bowiem uczenie się związane jest ze świadomym poznawaniem nowych treści i analizą, o tyle przyswajanie przebiega w sposób naturalny, często podświadomie. Wczesny kontakt z językiem obcym trwale eliminuje obawę przed mówieniem, kształtuje odpowiednie nawyki i buduje pozytywny stosunek do przedstawicieli innej kultury. Jeśli utrzymamy taki tryb obcowania z językiem, umiejętność swobodnego i naturalnego wypowiadania się, wyczucie i wrażliwość językowa dziecka pozostaną na wysokim poziomie.


Jak wynika z powyższego, dziecko przyswajające język obcy nie przez tradycyjnie rozumianą naukę, lecz przez kontakt w codziennych sytuacjach, jest praktykiem, a nie teoretykiem, i nie jest w stanie, nawet w wieku kilkunastu lat lub później, wyjaśnić zasad gramatycznych zastosowanych w swojej wypowiedzi. Nie potrafi rozłożyć na czynniki pierwsze i opisać zależności występujących w łańcuchu słów, który samodzielnie buduje. Dla osób marzących o karierze lektora brak takiej wiedzy może być kłopotliwy, jednak ten niedostatek zawsze można nadrobić, np. na studiach – a osłuchania się z językiem od dzieciństwa już nie.

 

Ponadto współczesne podejście do nauczania i wykorzystania języków obcych bazuje na komunikatywności, zręcznym i adekwatnym użyciu języka w konkretnych sytuacjach. Stawia zatem raczej na umiejętności językowe niż na wiedzę lingwistyczną. W gąszczu rozwiązań metodycznych warto zwrócić uwagę na te, które relatywnie szybko i skutecznie przybliżą dziecko do osiągnięcia takiego poziomu zaawansowania, aby automatycznie "przełączało się" na drugi język, posiadany przezeń zasób słownictwa wystarczał na reakcję w każdej sytuacji, akcent i intonacja umożliwiały swobodną i precyzyjną wymianę zdań, a otwartość kulturowa zapewniała bodźce do łamania stereotypów i tworzenia nowych podstaw do relacji na płaszczyźnie międzynarodowej. Takie zdolności są nie do przecenienia; ułatwią dziecku nie tylko zawieranie i utrzymywanie przyjaźni w wieku szkolnym, ale przede wszystkim start w dorosłe życie, aktywność zawodową, głównie w dużych firmach zatrudniających obcokrajowców lub działających na rynkach w różnych krajach.


Jedną z metod, którą można określić "szybko, łatwo i skutecznie", jest metoda immersji. Już kolejny rok z powodzeniem nauczamy dzieci języka angielskiego poprzez "zanurzenie". Taki tryb nauki gwarantuje nie tylko wczesne opanowanie języka obcego na dobrym poziomie, ale też pozytywnie wpływa na ogólny rozwój intelektualny dziecka – zachęca do kreatywnego myślenia, zwiększa wrażliwość stylistyczną i komunikacyjną, podnosi efektywność nauczania przedmiotów niejęzykowych oraz buduje otwartość wobec innych ludzi i kultur. Budzi też w dziecku naturalną chęć uczenia się, a nauczycielowi pozwala szybko zlokalizować ewentualne problemy w tej materii. Ponadto metoda ta kształtuje naturalne nawyki językowe i likwiduje barierę psychologiczną, dzięki czemu przygotowuje dziecko do praktycznego i efektywnego użycia języka obcego w rzeczywistych sytuacjach.


Należy pamiętać, że wykwalifikowana kadra i wyselekcjonowane narzędzia i materiały to nie wszystko – niezbędna jest miła atmosfera, systematyczny nadzór psychologa i metodyka. W zależności od wizji i celu działania placówki przedszkolnej, profilu lektorek oraz wychowanków, tworzony jest autorski program metodyczny, organizujący i opisujący pracę z dziećmi w zakresie nauczania języka angielskiego, sugerujący tematykę oraz ćwiczenia. Istotne jest, aby lektorki posiadały odpowiednie kwalifikacje oraz przygotowanie do nauczania języka obcego w przedszkolu, a także nieustannie podnosiły swoje umiejętności poprzez szkolenia, warsztaty metodyczne, obserwacje zajęć innych lektorek, śledzenie zmian w branży dzięki dostępnej literaturze. Wymagana jest biegła znajomość języka angielskiego z naciskiem na poprawną wymowę.


Dzieci bardzo szybko przyzwyczajają się do dwutorowego sposobu wychowania i nauczania, są motywowane i zachęcane do interakcji w języku angielskim poprzez stały kontakt z lektorami w przedszkolu oraz dzięki szerokiej ofercie uroczystości okolicznościowych. Należy podkreślić, że rodzice mają ogromny wpływ na efektywność działań przedszkola – poprzez dodatkową pracę z dzieckiem w zaciszu domowym, np. w formie oglądania kreskówek w wersji anglojęzycznej czy prowadzenia rozmów w tym języku przy okazji codziennych sytuacji rodzinnych lub na wakacjach. Zajęcia językowe w przedszkolu są bazą, ale rodzice, którzy znają angielski, mogą śmiało nawiązywać do otaczającej rzeczywistości w anglojęzycznej wersji. Jeśli z jakichś względów nie chcą lub nie są w stanie tego robić, mogą bez wahania przekazać odpowiedzialność za rozwój językowy dziecka solidnej placówce przedszkolnej.


Biorąc pod uwagę dzisiejsze tempo życia, wymagania stawiane licealistom, studentom i później na rynku pracy, im wcześniejszy i częstszy kontakt z językiem, tym lepsze i trwalsze efekty. O konieczności doskonałej znajomości języka angielskiego dla potrzeb prywatnych oraz zawodowych nie trzeba dziś nikogo przekonywać, wspólnie więc zadbajmy o przyszłość naszych małych Europejczyków.


Elżbieta Wołoszyn
metodyk języka angielskiego w Przedszkolu Ciuchcia Puch Puch



Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: 50 rzeczy, których dorośli nie powinni robić,... więcej » x
Zobacz » Artykuły
50 rzeczy, których dorośli nie powinni robić, a dzieci mogą!

50 rzeczy, których dorośli nie powinni robić, a dzieci mogą!

Jedne są śmieszne, inne irytujące, jeszcze inne dość niesmaczne czy nieco niebezpieczne. Jedno jest jednak pewne - chyba każdy z nas znajdzie na tej liście cząstkę siebie z dziecinnych lat. więcej »
Historie z gawry i z życia

Historie z gawry i z życia

Jakie historie drzemią w gawrze? Kto w niej mieszka? Jak fascynującą inspirację dla literatury dla dzieci może stanowić świat przyrody? Rozmowa z Renatą Kijowską, autorką książki pt. Kuba Niedźwiedź. Historie z gawry. więcej »
Maluch z wielką buzią: kiedy dziecko stawia Cię w niezręcznej sytuacji

Maluch z wielką buzią: kiedy dziecko stawia Cię w niezręcznej sytuacji

Zapewne twoje dziecko już nieraz sprawiło, że znalazłeś się w niezręcznej sytuacji z uwagi na jego niemiły komentarz. Nie oznacza to, że maluch jest źle wychowany lub z natury niegrzeczny. Po prostu nie ma pojęcia o tym, czego nie wypada mówić. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które powinny Ci pomóc zapanować nad przesadną śmiałością twojego dziecka. więcej »
Szybki makijaż dla zapracowanej, młodej mamy

Szybki makijaż dla zapracowanej, młodej mamy

Kiedy pojawia się nowy członek rodziny, kobieta skupia na nim wszystkie siły i poświęca mu cały swój czas. Zapomina o małych przyjemnościach, które mają duży wpływ na jej samopoczucie. więcej »
Typowe i nietypowe objawy ząbkowania

Typowe i nietypowe objawy ząbkowania

Ząbkowanie to trudny etap zarówno dla niemowląt, jak i ich opiekunów. Początkujący rodzice często zadają sobie wiele pytań: jak rozpoznać, że zaczęło się ząbkowanie? Czym się objawia? Jak pomóc dziecku przejść ten przykry okres? więcej »
Bajkowy Dzień Dziecka - klasyka polskiej animacji w kinach studyjnych
Patronat CzasDzieci.pl

Bajkowy Dzień Dziecka - klasyka polskiej animacji w kinach studyjnych

Historie pełne marzeń, śmiechu, przygód i przyjaźni misternie odrestaurowane zaskakują jakością obrazu i dźwięku. Pozwolą na prawdziwą przygodę we wspaniałym bajkowym świecie. Bajki, które będzie można zobaczyć w ramach Bajkowego Dnia Dziecka to zrekonstruowana cyfrowo klasyka polskiej animacji ze zbiorów Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego FINA. więcej »
Poznawaj las z Żubrem Pompikiem. Skorzystaj z darmowych materiałów edukacyjnych
Patronat CzasDzieci.pl

Poznawaj las z Żubrem Pompikiem. Skorzystaj z darmowych materiałów edukacyjnych

Pogłębianie wiedzy o leśnej florze i faunie może stać się fascynującą przygodą. Zwłaszcza wtedy, gdy przewodnikami po życiu lasu są lubiani przez dzieci bohaterowie serialu animowanego. więcej »
Jak sprawić, by dzieci pokochały czytanie?

Jak sprawić, by dzieci pokochały czytanie?

Nie od dziś wiadomo, że czytanie książki dziecku pozwala mu się szybciej rozwijać. Tylko jak sprawić, aby dzieci pokochały książki i sięgały po nie częściej niż po komputer czy telewizję? więcej »
Top 10 propozycji DIY na Dzień Matki

Top 10 propozycji DIY na Dzień Matki

Najlepsze prezenty to takie wykonane własnoręczne. Wyrażają miłość i zaangażowanie. Na pewno każda mama ucieszy się z laurki czy innego prezentu zrobionego przez jej malucha. Zobaczcie nasze propozycje. więcej »
Świętuj 50. urodziny Legolandu w Billund z kartą Be Happy Pass!

Świętuj 50. urodziny Legolandu w Billund z kartą Be Happy Pass!

Pierwszy na świecie i kultowy park rozrywki LEGOLAND w duńskim Billund, zbudowany z około 60 milionów klocków LEGO, w tym roku obchodzi 50. urodziny! Z tej okazji przygotowano dla gości szereg jubileuszowych niespodzianek. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

Zobacz co zyskujesz

Wywiad na Czasie

Prof. Jagoda Cieszyńska-Rożek

Centrum Metody Krakowskiej zaprasza na pierwsza część wywiadu z profesor Jagodą Cieszyńską-Rożek.

Akcja na czasie!

Zostań gwiazdą futbolu z Rybką MiniMini

Zostań gwiazdą futbolu z Rybką MiniMini

W czerwcu niezapomniane piłkarskie emocje podczas Mistrzostw Świata, a już teraz Rybka MiniMini zaprasza maluchy z całej Polski do sportowej rywalizacji. Akcja "Zostań gwiazdą futbolu" to szansa...  

W domu z dzieckiem

Gry Nasza Księgarnia1 Pamiętnik Zuzy Łobuzy1 Pierwsze Książeczki1 Niezapominajka1 Domowa Akademia1

Sonda – Czas Dzieci

Jaki jest wiek Twojego Dziecka?
Twój głos pomoże nam lepiej wyprofilować nasze informacje.
do 3 latek
od 3 do 7 lat
od 7 do 10 lat
od 10 do 14 lat
powyżej 14 lat


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2018