Warszawa

EEG Biofeedback w terapii dziecka z autyzmem

EEG Biofeedback w terapii dziecka z autyzmem

Autyzm to kompleksowe zaburzenie rozwoju psychospołecznego o nie do końca wyjaśnionej etiologii, które zazwyczaj ujawnia się w pierwszych trzech lat życia dziecka. Znaczącą rolę odgrywa tu zaburzone funkcjonowanie mózgu.  Często rodzice jako pierwsi mogą zauważyć odbiegające od normy zachowanie dziecka.

 

Na co więc należy zwrócić uwagę?

 

Dziecko autystyczne we wczesnym dzieciństwie:
• unika kontaktu wzrokowego
• nie gaworzy,
• nie wykonuje świadomych gestów po pierwszym roku życia
• nie wypowiada prostych słów mimo ukończenia 16 miesiąca
• nie reaguje na swoje imię
• nie bawi się zabawkami lub/i nadmiernie porządkuje swoje zabawki
• nie łączy słów w wieku dwóch lat
• nie uśmiecha się
• czasami wydaje się, że nie słyszy lub też ma wyostrzony zmysł słuchu
• wykonuje stereotypowe powtarzające się czynności, jest przywiązane do rytuałów
• woli spędzać czas samo niż z innymi

 

Generalnie zaburzenia autystyczne obejmują kilka, szeroko rozumianych obszarów funkcjonowania dziecka. Są to:
• nieprawidłowości w przebiegu interakcji społecznych,
• zaburzone zdolności do komunikowania się – zaburzenia mowy, echolalia, odwracanie zaimków, lub też całkowity brak mowy
• sztywny repertuar zachowań i czynności
• łatwość mechanicznego zapamiętywania
• przymus stałości otoczenia

 

Statystyki podają, że autyzm występuje raz na 500 przypadków, jednak aż czterokrotnie częściej u chłopców niż u dziewczynek. Pierwszą definicję autyzmu sformułował Leo Kanner w 1943 roku. W tym samym też czasie została opisana przez Hansa Aspergera, łagodniejsza jego forma zwana obecnie syndromem Aspergera. Od tamtego czasu wiele się zmieniło, zarówno w diagnozie, jak i podejmowanych ścieżkach terapii. Oprócz tradycyjnych działań terapeutycznych, obecnie coraz częściej w terapii dziecka z autyzmem stosuje się terapię EEG Biofeedback, zwaną też „terapią XXI wieku”. Jest to oficjalna metoda terapeutyczna wpisana do Międzynarodowego Spisu Procedur Medycznych, stosowna z powodzeniem już niemal na całym świecie. W Polsce dostępna jest od około dziesięciu lat. Daje ona dobre rezultaty i doskonaląc pracę mózgu, wpływa pozytywnie na funkcjonowanie dziecka. Badania kliniczne prowadzone w ADD Centre w Kanadzie na dzieciach z syndromem Aspergera wykazały znaczące zmniejszenie objawów a także wzrost ilorazu inteligencji (IQ) średnio o 9 punktów. Polskie badania i publikacje naukowe prof. W. Sobańca z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, tylko potwierdzają korzystny wpływ terapii EEG Biofeedbeack w pracy z dziećmi autystycznymi. Praktyka pokazuje, że już po 20 treningach można osiągnąć postępy w funkcjonowaniu dziecka, a kolejne, systematycznie prowadzone treningi przynoszą dobre rezultaty. Oczywiście tempo terapii musi być indywidualnie dostosowane do możliwości dziecka a sama terapia prowadzona przez wykwalifikowanych terapeutów. Jest to na pewno metoda z którą  wiążą się duże nadzieje w leczeniu dzieci z autyzmem.

 

Elżbieta B. Kruger, psycholog
www.brain-power.pl

 

Komentarze

ciekawy tekst

dodany: 2012-02-13 10:23:35, przez: wera

żeby był widoczny efekt, treningów musi być dosyć dużo, ale jest to metoda która się sprawdza, widzę po swoim synu że wpływa to na niego bardzo pozytywnie

dodany: 2012-02-09 11:09:08, przez: beata

bardzo ciekawy artykuł ! ważny głos

dodany: 2012-02-08 13:46:42, przez: monika

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć