Łódź

Uczniowie, rodziny i seniorzy na warsztatach kreatywnego myślenia
Łódź

Uczniowie, rodziny i seniorzy na warsztatach kreatywnego myślenia

Wpis archiwalny

Oglądają spektakl teatralny, uczestniczą w projekcji filmowej, poznają podstawy animacji.


A wszystko po to, aby pogłębić swoją kreatywność i stworzyć własny film animowany. Realizowany w Łodzi projekt „Animacja – tygiel kreatywnego i krytycznego myślenia” wkracza w swoją decydującą fazę.

 

Udział w projekcie, dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest bezpłatny. Zakwalifikowały się do niego klasy z pięciu łódzkich szkół podstawowych oraz dwóch gimnazjów, 5 rodzin oraz grupa seniorów. Łącznie 150  osób. – Najmłodszy uczestnik projektu ma 4 lata, a najstarszy 62 – mówi Paulina Zacharek, koordynatorka projektu. – Poprzez rozpoczęty w październiku cykl zajęć pragniemy przekazywać wiedzę dotyczącą animacji teatralnej i filmowej, budować i utrwalać postawę aktywnego uczestnictwa w kulturze, a także rozwijać umiejętności krytycznego i twórczego myślenia. Animacja to cenne narzędzie edukacyjne, które pozwala nam skutecznie dotrzeć do wszystkich uczestników projektu, bez względu na ich wiek – wyjaśnia Paulina Zacharek.

 

W ramach projektu każdy uczestnik bierze udział w spektaklu teatralnym w Teatrze Lalek Arlekin, projekcji filmów „Rabbit and Deer” i „Collose” oraz spotkaniach warsztatowych, obejmujących zajęcia literacko-teatralne, literacko-filmowe, a także warsztaty krytycznego myślenia oraz warsztaty tworzenia animacji. – Nasze obserwacje pokazują, że po obejrzeniu przedstawienia teatralnego lub filmu widzowie bardzo często w ogóle o nim nie rozmawiają. Nie podejmują trudu analizy tego, co widzieli, zrozumienia motywów postępowania bohaterów. Przyczyn tego braku rozmowy jest kilka, a jedną z nich jest fakt, że nikt ich nigdy nie nauczył, jak to należy robić – tłumaczy Paulina Zacharek. – My uczestników projektu wyposażamy w umiejętność analizy różnych tekstów kultury, otwieramy ich na twórczy odbiór. Co więcej, dajemy im również okazję do tego, aby sami stali się twórcami.

 

Kluczową część projektu stanowi proces tworzenia filmu animowanego. Uczestnicy, pod okiem animatora, przechodzą prawie wszystkie najważniejsze etapy produkcji filmowej: wymyślają własnych bohaterów, konstruują oryginalne scenariusze, wybierają technikę, w jakiej zrealizują film (animacja przestrzenna bądź płaska, lalkowa lub wycinanka, piksilacja), wykonują lalki-aktorów lub sami się nimi stają, a następnie – klatka po klatce – tworzą film.


– Uczestnicy projektu do dyspozycji dostają materiały plastyczne oraz profesjonalnie wyposażony plan filmowy – mówi Paulina Zacharek. – Wcześniej zostają także uzbrojeni w wiedzę z zakresu tworzenia animacji poklatkowej. Reszta to już kwestia wyobraźni.


Spotkania warsztatowe będą odbywać się do końca listopada. Wszystkie filmy, które powstaną w ramach projektu „Animacja – tygiel kreatywnego i krytycznego myślenia” zostaną opublikowane na stronie www.momakin.pl i wezmą udział w konkursie. Głosowanie na najlepsze prace rozpocznie się 5 grudnia 2016 roku.

 

Organizatorem projektu „Animacja – tygiel kreatywnego i krytycznego myślenia” jest MOMAKIN, przy finansowym wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu Edukacja Kulturalna. Partnerem projektu jest Narodowe Centrum Kultury Filmowej – część zajęć odbywa się w jego przestrzeniach.

 

Dodatkowych informacji udziela: Iwona Buchcic, i.buchcic@momakin.pl, +48 502 598 925

Organizator:

MOMAKIN

Al. Kościuszki 39 lok. 30; 90-418 Łódź
tel.: 790 244 817

Wydarzenia w Łodzi

Przeczytaj również

Warto zobaczyć