Wystawa edukacyjna dla mniejszych i większych podróżników w ramach projektu Góra Fuji, czynna od 20 stycznia do 06 maja 2012 r.
Podczas gdy dorośli będą się delektować japońskimi drzeworytami, zapraszamy młodych widzów na wycieczkę na najwyższy japoński szczyt. Mamy nadzieję, że ten uśpiony od ponad trzystu lat wulkan nie wybuchnie nagle i niespodziewanie, a jedynie dostarczy nam znakomitego tematu do ciekawej i interesującej zabawy. Prawdziwa wyprawa na górę Fuji wymaga specjalnego przygotowania.
Po drodze czeka na uczestników wiele niespodzianek i zadań – kolorowanki, puzzle, gra memory, gigantyczne klocki, bajki do słuchania, japońskie stroje, pluszowa góra Fuji, okazja do zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia…
22 stycznia, 10.30–13.00 ichigōme (stacja pierwsza):
WYBUCH WULKANU
pokaz wybuchu wulkanu – warsztaty we współpracy z Muzeum Geologicznym Polskiej Akademii Nauk
5 lutego, 10.30–13.00 nigōme (stacja druga):
PARAWAN
warsztaty tworzenia parawanów techniką collage’u
4 marca, 10.30–13.00 sangōme (stacja trzecia):
KIMONO i TENUGUI
oprowadzanie po wystawie tropem japońskich strojów pokaz kitsuke – przymierzanie strojów japońskich
18 marca, 10.30–13.00 yongōme (stacja czwarta):
DRZEWORYT pokaz odbijania drzeworytu – warsztaty grafiki japońskiej
15 kwietnia, 10.30–13.00 gogōme (stacja piąta):
SUSHI i O-NIGIRI
warsztaty kulinarne
Pierwsze 50 osób, które zapisze się na poszczególne warsztaty tematyczne, otrzyma upominek od Suzuki Motors – sponsora generalnego projektu Góra Fuji.
Do udziału w warsztatach upoważnia bilet na wystawę zakupiony w danym dniu.
Wystawie towarzyszą także warsztaty dla osób niewidomych i niedowidzących.
Informacje i zapisy w sekretariacie Muzeum Manggha.
Położona w sercu Japonii góra Fuji to bodaj najbardziej znana góra na świecie. Nie ma drugiego szczytu tak podziwianego, czczonego, oglądanego, fotografowanego… Jej piękno, swoista „splendid isolation” niezmiennie poruszaja każdego, kto na nią patrzy. Z łatwością rozpoznajemy charakterystyczny zarys wulkanicznego stożka, choć Fuji – znana z bardzo różnych widoków – to „góra o wielu obliczach”. Od wieków czczona przez Japończyków, wciąż zachowuje swój sakralny charakter. Jej szczyt, niegdyś cel pielgrzymek, dziś nadal jest obiektem wędrówek religijnych, ale także turystycznych wypraw.
Widok Fuji jest wszechobecny w krajobrazie Japonii: widać ją, gdy lecimy samolotem, ale i z okien szybkiego pociągu Shinkansen, przy dobrej pogodzie wyłania się niespodziewanie z wielkomiejskiego pejzażu Tokio, jakby była integralnym elementem metropolii. Fuji jest faktyczną, ale i symboliczną dominantą pejzażu Japonii. Uosabia kształt doskonały: to ideał góry, góra gór. W kulturze tak pełnej symboli i symbolicznych znaczeń Fuji to symbol symboli, kwintesencja japońskości. Ten symbol jest wciąż obecny w ikonosferze Japonii – w nazwach znanych firm, w logotypach, na wagonach kolei Shinkansen – wszędzie możemy się na niego natknąć. To także ważny element oficjalnej ideologii narodowej: wizerunek góry znajduje się na banknotach o nominale 5000 jenów.
W kolekcji Feliksa Jasieńskiego znalazł się znaczący zbiór drzeworytów poświęconych świętej górze. Pozwala to podjąć po raz pierwszy w Polsce temat góry Fuji w formie wystaw i obszernego opracowania katalogowego.
Ekspozycje: ■ Góra Fuji: Hokusai i Hiroshige. Japońskie drzeworyty pejzażowe z kolekcji Feliksa Mangghi Jasieńskiego, ■ Fuji-san niemieckiego artysty Udo Kallera, ■ Święta góra Fuji – fotografie Kōyō Okady, ■ Wyprawa na górę Fuji. Wystawa edukacyjna dla mniejszych i większych podróżników, oraz towarzyszący im bogaty program edukacyjny, który ma ukazać możliwie szeroko rolę góry Fuji w dawnej i współczesnej kulturze Japonii, to ważny wątek w działalności Muzeum Manggha.
Z wyjątkowego znaczenia Fuji doskonale zdawał sobie sprawę nasz patron Feliks Manggha Jasieński, wielokrotnie nawiązujący w swoich pismach do symboliki świętej góry. Mimo upływu czasu i głębokich przemian, jakie dokonały się w społeczeństwie japońskim, jego słowa: „Fuji to prawie Japonia; Fuji w sztuce japońskiej to prawie sztuka japońska”, nie straciły na aktualności i są najlepszym mottem naszego projektu.
Bogna Dziechciaruk–Maj
Dyrektor Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha