5-latek nie tworzy zdań złożonych, nie opowiada
Mój 5-letni syn dobrze słyszy, nie ma wad wymowy, ma bogaty zasób słownictwa, ale posługuje się jedynie wyrazami i prostymi zdaniami pojedynczymi. Nie opowiada, nie relacjonuje, nie potrafi prowadzić dialogu.
Mam wrażenie, że każda próba nawiązania dłuższej rozmowy wywołuje u niego mętlik w głowie, trudności ze sformułowaniem wypowiedzi. Dodam, że dziecko mieszka w Anglii, chodzi do angielskiego przedszkola (problem odnosi się zarówno do języka polskiego jak i angielskiego). Dodatkowo syn ma problemy z koncentracją. Bardzo dziękuję za wszelkie sugestie i porady!
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Syn musi najpierw opanować w pełni system języka polskiego, aby mógł tworzyć zdania złożone, gramatycznie poprawne w języku drugim/obcym. Proponuję ćwiczenia, jak w nauczaniu języka polskiego jako drugiego. Stosujemy wówczas historyjki obrazkowe (np. "Kocham mówić" - www.we.pl. oraz obrazki sytuacyjne z dialogami "Gdzie  jest Filip?" - www.we.pl.
Warto także zastosować ćwiczenia koncentracji:
• Ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej - www.konferencje-logopedyczne.pl - są to jednocześnie  ćwiczenia koncentracji i uwagi dowolnej.
Rozwój poznawczy uzależniony jest od rozumienia pytań.
Należy zadawać pytania w ciągu dnia i podczas zajęć i odpowiadać na nie, tak by chłopiec nauczył się je rozumieć dzięki kontekstowi odpowiedzi dorosłego.
Lista pytań, które powinny się pojawiać podczas ćwiczeń w codziennych rozmowach:
Czego nie ma? Czego brakuje? Czego nie było? Czego brakowało co będzie? Kogo nie ma? Kogo brakowało?
Kto przyjdzie/przyjedzie? Dla kogo? Co się stało? Co się dzieje? Co się stanie?  Dlaczego? Komu ? Czemu ?
Z kim? Z czym? O kim? O czym? Jaki? Jaka? Jakie?
Z jakiego? Z jakim?  Z czym?  Z kim?  Który?  Która?  Które? Gdzie ? Którędy?  Ile? Dlaczego?
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska