2,5 latka problem z jedzeniem i mówieniem
Pani Profesor, proszę o pomoc w sprawie córeczki. Dziewczynka 2,5 lat, bogate słownictwo, dużo mówi (śpiewa piosenki, mówi wierszyki), dużo rozumie. Mamy w zasadzie 2 problemy:
1. Twarde produkty jak: jabłko, ciastka gryzie bez problemu, nie ma kłopotu z piciem, natomiast przy posiłkach półpłynnych (jak np. zupa) dławi się i wymiotuje - zupę je tylko zmiksowaną na gładko, w przeciwnym razie kończy się zadławieniem i wymiotami po których przez kilka dni nie ma mowy, żeby chociaż spróbowała. Jakiekolwiek grudki po kilku łyżeczkach powodują zadławienie. Nie je też ziemniaków i innych potraw "klejących". Kanapki, kotlety, makaron itp. gryzie bez kłopotu. Pediatra nie widzi przyczyny.
2. Problem z wymową c, s, - zamiast tych głosek pojawia się cz i sz, g i k - zamienia w d i t, nie wymawia r. Kupiłam już "Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki", ale dopiero zaczynamy.
W jaki jeszcze sposób mogę jej pomóc. Nie potrafię również rozwiązać problemu z jedzieniem.
Pytanie przesłała Pani Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Córeczka wyraźnie ma problem z przełykaniem kulek/grudek w płynach. Może to być związane z wąskim przełykiem lub tylko być spowodowane faktem, że zdarzyło się raz zwrócić pokarm po przełknięciu takiej grudki. Proszę spróbować rozgniatać ziemniaki widelcem w zmiksowanej zupie, czyli powoli przyzwyczajać dziecko do przełykania stałego pokarmu w płynnym. Proszę to robić ostrożnie, bo nie warto, by dziecko wymiotowało. Skoro Córeczka prawidłowo połyka i gryzie nie widzę powodu do wielkiego zmartwienia. Nadwrażliwość przejdzie wraz z doświadczeniami życiowymi dziecka.
Jeśli dziecko wymawia już głoski sz i cz, to pojawienie się s i z jest po zastosowaniu programu "Trudne głoski" kwestią kilku tygodni.
R oraz t i g może Pani poćwiczyć sama (jest podręcznik "Metody wywoływania głosek" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska