Wymuszanie krzykiem
Jestem babcia 4,5 rocznego wnuczka. Od urodzenia był dzieckiem krzykliwym, bez przerwy płakał choć był zdrowy. Córka nie mogła wozić dziecko w wózku, ponieważ od razu płacz. Obecnie chodzi do przedszkola i jest lepiej. Wychowawczyni twierdzi, że jest dzieckiem ruchliwym, ale poprawa z roku na rok jest. Tylko nie chce brać udziału w jakichkolwiek przedstawieniach. Nie to, żeby nie umiał wierszyka czy piosenki. W domu wszystko powtarza co się nauczył w przedszkolu. Bardzo lubi oglądać bajki właściwie tylko co się obudzi, to wola bajkę. Wszystko wymusza krzykiem. Córka robi mu karę nie oglądania bajek i czasami potrafi zająć się czym innym. Bardzo lubi układać puzzle, nie ma z tym żadnego problemu, w mig ułoży każde puzzle. Proszę mi poradzić jak mam postępować? Najgorzej jest, gdy mam go budzić rano do przedszkola. Nie chce się ubierać i krzyczy. Czasami moje nerwy puszczają i później mam wyrzuty sumienia. Proszę o rade.
Pytanie przesłała Pani Maria
mgr Aneta Zielińska - psycholog dziecięcy, seksuolog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny dzieci i młodzieży
mgr Aneta Zielińska

psycholog dziecięcy, seksuolog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny dzieci i młodzieży
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Dziecko musi wiedzieć, czego od niego rodzice, dziadkowie oczekują, musi to być przewidywalne dla dziecka oraz konsekwentnie przestrzegane. Dzięki temu dziecko widzi, jakie zachowania są dozwolone, a jakie nie do przyjęcia. Nie należy obdarowywać niewłaściwego zachowania dziecka nadmierną uwagą im szybciej zda sobie sprawę z tego, że to, co robi nie przynosi korzyści i zainteresowania wokół, tym wcześniej zakończy takie zachowanie i bunt przy ubieraniu. Zalecam nie uleganie dziecku i nie reagowanie na krzyki, wówczas, gdy się uspokoi można z dzieckiem rozmawiać. W sytuacji, gdy dziecko płacze i krzyczy należy posadzić je na przeznaczonym do tego celu krzesełku, poduszce, aby wyciszyło się i uspokoiło, a następnie kontynuować ubieranie. Proszę także wieczorem zawsze szykować ubranka z dzieckiem, które założy na drugi dzień do przedszkola.
Z poważaniem, Aneta Zielińska