Dziecko w wieku 4,9 l w klasie 0
Szanowna Pani Profesor, wskutek nowej reformy oświaty i decyzji p. Hall mój wnuczek musiał od września br , jako dziecko w wieku 4,9 l podjąć naukę w kl.0.Po odbytym przesiewowym bad. logopedyczne na początku roku szkol.okazało się, że osiągnął ogólnie niski wynik w podtestach słownik, a szczególnie gramatyka w konstruowaniu zdań z 2-3 słów-kluczy. ponadto ma problem w wymowie głosek sz,ż, dż, zdarza się ubezdźwięcznianie z=s. Proszę o poradę jak pomóc oraz jaką drogę prawną mają rodzice w kontekście słów minister Hall o częściowym wycofaniu się MEN z tej decyzji? Jaka formalnie jest sytuacja tych dzieci, które już trafiły do kl.0, choć ich rozwój psycho-fizyczny kwalifikowałby je jeszcze do przedszkola?
Pytanie przesłała Pani Maria

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Mario,
takie badanie przesiewowe powinno było być przeprowadzone w czerwcu i na jego podstawie dziecko powinno zostać odroczone. Teraz można, albo starać się o odroczenie na podstawie badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, albo już nie zmieniać dziecku środowiska, ale rozpocząć intensywną terapię.
Proszę rozpocząć od programu słuchowego:
1. Program słuchowy - Słucham i uczę się mówić - "Trudne głoski" (www.arson.pl),
PROGRAM SŁUCHOWY PRZYNOSI DOSKONAŁE EFEKTY POD WARUNKIEM KONSEKWENCJI (CODZIENNIE 15 MINUT) W SŁUCHAWKACH I TYLKO W SŁUCHAWKACH.
2. Stymulacja rozwoju mowy poprzez naukę czytania metodą sylabową. Program "Kocham czytać". Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do
pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska