Mutyzm selektywny?
Witam! Chciałam zapytać o związek mutyzmu selektywnego(?) z dwujęzycznością. Mieszkamy od 3 lat w Niemczech. Nasza starsza córka ma 5 lat i od miesiąca chodzi do zerówki w szkole. Problem polega na tym, ze nie mówi do nauczycielki i nowych kolegów, ale rozmawia z dziećmi, które już znała wcześniej z przedszkola. Córka jest nieśmiała, zwykle musi upłynąć trochę czasu zanim przekona się do nowej osoby i zacznie z nią rozmawiać. Poza tym intelektualnie jest bardzo dobrze rozwinięta, zna już alfabet, pisze, liczy, jest bardzo kreatywna. W towarzystwie swoich przyjaciół świetnie się bawi, jest animatorka zabaw. Gdy rozpoczynała przedszkole był podobny problem-nie mówiła przez pierwsze pól roku prawie ani słowem. Myślałam, że problem był spowodowany nieznajomością języka niemieckiego. Teraz córka mówi już dobrze po niemiecku, problem jednak pozostał. Martwię się czy to się nie utrwali, jak poradzi sobie w szkole w przyszłym roku. Co ciekawe córka chętnie chodzi do szkoły. Czy możliwe, aby problemy z mówieniem u mojej córki były związane z dwujęzycznością?
Pytanie przesłała Pani Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
problem Córeczki może być spowodowany dwujęzycznością, choć oczywiście jest to reakcja skrajna, która wskazuje także na typ konstrukcji psychicznej. Czy, gdy dziewczynka poszła do przedszkola to nie mówiła w języku niemieckim ani słowa? Wydaje się, że musiała znać choćby podstawowe wyrażenia (ze sklepu, pobytu na placu zabaw). Jeśli umiała powiedzieć w języku niemieckim podstawowe słowa, a zaprzestała ich użycia w przedszkolu, to jednak musiałoby to świadczyć o innych problemach dziecka z wchodzeniem w grupę społeczną. Warto o to zadbać, by takie sytuacje się nie powtarzały (w nowej szkole, w pracy itd). Dwujęzyczność byłaby jedynie czynnikiem, który ujawnił głębszy problem. Proszę zaobserwować, czy dziewczynka potrafi kupiś coś sama w sklepie, zaczepić sąsiadów, rozmawiać z lekarzem podczas wizyty, czy z dorosłymi znajomymi rodziców. To od takich kontaktów trzeba rozpocząć przełamywanie strachu przed kontaktem z innymi ludźmi. Istotne jest także czy język etniczny dziecko opanowało na poziomie rówieśników w kraju.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska