Złość u 4 latki
Witam!
Mam 4 letnia córkę, która chodzi już do szkoły (mieszkamy w Anglii) nigdy nie mieliśmy z nią problemów i zawsze każdy nas się pytał jak my to robimy, że ona jest taka grzeczna. W szkole jest bardzo dobrą uczennicą i ma dużo koleżanek. Nauczyciele nie mieli z nią nigdy problemów, zawsze ja chwalili, ale od jakiegoś czasu nasza córka się zmieniła zaczęła robić się nerwowa. Zaczęło przeszkadzać jej dosłownie wszystko; kurtka, włosy to rajstopki jej przeszkadzają to spać nie chce chodzić ,w szkole potrafi rozpłakać się widząc jak ja wychodzę albo jak wychodzi pani tłumaczka która odwiedza ja 2 razy w
tygodniu, ostatnio nawet panie angielskie zauważyły to, że Oliwia jest tak jakby nie obecna. Z mężem staramy się rozmawiać o wszystkim z córką i zawsze mówiła nam o co ma żal, a teraz błądzi myślami, wymyśla, na niczym się nie skupia i gdy z nią rozmawiamy, nawet nie potrafi usiedzieć na miejscu. Jesteśmy bezradni tym bardziej, że myślę, że może to przez to, że jestem w drugiej ciąży, ale gdy pytamy o to córkę mówi że nie. Nie wiemy już jak mamy postępować i jak z nią rozmawiać jeżeli ona nas w ogóle nie słucha. Co mamy
robić? Proszę o pomoc! Dziekuje Dorota!
Pytanie przesłała Pani Dorota

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Doroto,
Po przeczytaniu Pani maila nie bardzo potrafię zrozumieć na czym polega Pani trudność. Czy martwi Panią zmiana zachowania dziecka? Czy może to, że „nie słucha”? I co to znaczy, że „nie słucha”? Czy to że zrobiła się nieobecna w szkole? W życiu Pani dziecka doszło do poważnych zmian – poszła do szkoły, a Pani jest w ciąży. Takie czynniki (choćby najlepiej przygotowane i wdrożone) mogą przynieść chwilowe zmiany w zachowaniu dziecka. Ponieważ nie wiem co stanowi dla Pani największą trudność nie potrafię odpowiedzieć. Z pewnością warto z dzieckiem rozmawiać o ciąży, o nowym rodzeństwie, proszę wesprzeć się literaturą na ten temat. Proszę też nie oczekiwać, że 4letnie dziecko udzieli Pani odpowiedzi (choćby potwierdzającej), że z jakiegoś powodu tak się zachowuje. Najprawdopodobniej ona sama tego też nie wie, odczuwany lęk np. z powodu pojawienia się nowego rodzeństwa może być zupełnie nie uświadomiony dziecku. Dlatego zachęcam do korzystania z bajek, one pozwolą Pani dotrzeć do dziecka, a córce poczuć się bezpiecznie w relacji z Panią. Rozmowy o bohaterach bajek zamiast bezpośrednio na jej temat pomogą dziecku otwarcie mówić o swoich przeżyciach i myślach. W tym wieku bowiem bardzo dobrze i intensywnie działa mechanizm projekcyjny – dzieci przerzucają na bohaterów własne odczucia.
Mam nadzieję, że to co napisałam okaże się dla Pani w jakimś stopniu pomocne.
Pozdrawiam
Marta Pałuba