Ssanie kciuka przez dziecko
Witam! Moja córeczka ma 19 miesięcy i ostatnio coraz częściej ssie kciuk. Ssała już jako noworodek,pomimo tego,że staraliśmy się i staramy odwrócić uwagę dziecka robi to nadal. Obserwuję ją i staram się odwracać uwagę dziecka, zajmować w chwilach smutku pocieszać. Nie używała nigdy smoczka, bo nie chciała a na piersi była 14mieś. i sama odmówiła piersi. Wyjmuje jej paluszek z buzi, ale często sprzeciwia się odwraca, chowa się, piszczy, przytrzymuje drugą rączką i ssie ponownie. Bardzo się niepokoję, bo widzę, że odruch ten powinien zanikać, a on się pogłębia. Ostatnio odszedł jej ukochany dziadzia i wydaje mi się, że od tej pory jest gorzej z ssaniem, a może to zbieg okoliczności? Gdy zasypia zawsze ssie, bawi się, zdenerwuje się, przytula się zaraz paluszek wędruje do buzi. Nocą gdy się wybudza, zmienia pozycję palec do buzi, wyjmuje czasem sama, ale często gdy zaśnie trzeba jej wyjmować go z buzi. Skórka na kciuku już się zmacerowala w jednym miejscu od paru dni. Bardzo proszę o poradę, bo strasznie się niepokoję o córcię i chciałabym wiedzieć jakie błędy popełniam.
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Agnieszko,
Rozumiem, że ssanie kciuka może przysparzać wielu zmartwień. Niemniej jednak jest to kontynuowanie ssania piersi, choć nie u wszystkich dzieci. Pani córka jest w okresie na który przypada kolejny już szczyt ssania. Około 2 roku życia zwykle traci on na znaczeniu, ponieważ zmniejsza się ilość i czas trwania ssania oraz uwidacznia się związek pomiędzy ssaniem a np. spaniem, zmęczeniem, głodem czy przygnębieniem. Proszę się także zastanowić czy córka nie ząbkuje, być może to jest także powodem. Pani Agnieszko, ssanie kciuka jest sposobem na rozładowanie napięcia, pytanie: co powoduje u niej napięcie i jak Państwo pomagacie jej to napięcie rozładować. Bo jeśli nie może ssać kciuka to co dostaje w zamian? Można spróbować ćwiczeń wg Weroniki Sherborne, może masażyki relaksacyjne, a może przeanalizować sytuację rodzinną pod kątem trudności we wzajemnych relacjach? Czytając Pani maila widzę, że podejmujecie Państwo wiele różnych prób aby córce palec z buzi wyjmować, a może warto skupić się tylko na wspólnych aktywnościach, na wspólnych zabawach i pieszczotach? Może gdy "zaakceptujecie" Państwo ssanie kciuka, przestaniecie na to zwracać uwagę to problem minie?
Pani Agnieszko, przestrzegam także przed sposobami typu bandażowane rączek dziecku czy zakładanie grubych rękawiczek. A co do gorzkiego paluszka: jednym dzieciom pomaga, inne wręcz przeciwnie - uwielbiają go :-)
Bardzo proszę zachować spokój:-), obserwować dziecko, jeśli po powyższych wskazówkach nic się nie zmieni proszę o kontakt.
Pozdrawiam i życzę cierpliwości
Dorota Kalinowska