Brak smoczka
Dzień dobry, mój synek ma 3,5 miesiąca. Od urodzenia nie otrzymywał smoczka. Około 2 miesiąca zaczął ssać kciuk lewej ręki. Obecnie wkłada do buzi obie rączki i kosztuje wszystkich paluszków. Czasami podczas zasypiania nadal ssie lewy kciuk.
Proszę napisać czy jest to prawidłowe, czy nie będzie trudności w przyszłości? Dziękuję za informację, pozdrawiam
Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu, niestety ssanie kciuka deformuje podniebienie, a w
konsekwencji mogą pojawić się wady wymowy (seplenienie boczne z
nieprzyjemnym poświstem). Oczywiście trudno u małego dziecka zwalczać
nawyk ssania kciuka, ale proszę wyjmować Synkowi paluszek, gdy już
zaśnie. W ciągu dnia proszę pilnować, by dziecko "nie nudziło się w
łóżeczku", wówczas ssanie kciuka pojawia się jako zabawa, a to
poważnie deformuje układ wargi i dziąseł.
Ssanie lewego kciuka może być pierwszą wskazówką o leworęczności,
proszę więc bacznie obserwować Synka i gdy będzie już za parę miesięcy
próbował posługiwać się łyżeczką pozwalać mu wybrać, by nie sugerować
użycia prawej ręki.
Serdecznie pozdrawiam.
JAgoda Cieszyńska