Prawidłowy sen 7-latki
Witam,
moja córka ma 7 lat. Zasypia sama w swoim łóżeczku około 20.30.
Potem około 1-2 w nocy przychodzi do naszej sypialni i kładzie się do mojego łóżka. Czy jest to normalne?
Dodam, że córeczka ma płytki sen, a jej ojciec ma duże problemy ze snem. Córka tłumaczy się tym, że boi się spać sama, natomiast jej ojciec wyrzuca ją z naszego pokoju.
Ola

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
jeżeli chodzi o zasypianie dziecka w łóżku rodziców czy spanie z dzieckiem w
łóżku, to proszę pamiętać, że nie jest to złe, ani niebezpieczne samo w sobie.
Dawniej psychologowie i lekarze jednogłośnie twierdzili, że jest to
niewskazane, ale obecnie opinie fachowe na ten temat bardzo się zmieniły.
Specjaliści wskazują na wiele korzyści, jakie tzw. co-sleeping (wspólne spanie) może przynieść zarówno dorosłym, jak i dzieciom (nie tylko niemowlętom!) - są to korzyści emocjonalne, społeczne, a nawet związane ze zdrowiem fizycznym. Jest jednak jeden istotny warunek - decyzja o spaniu z dzieckiem powinna być
wspólną, świadomą decyzją obu rodziców. W przeciwnym wypadku jest jedynie
źródłem konfliktów oraz frustracji i raczej nie przynosi nic dobrego.
Niemniej jednak z Pani słów można odnieść wrażenie, że w obecnej chwili
córka bardzo potrzebuje bliskiego kontaktu fizycznego z rodzicami - prawdopodobnie zapewnia jej to poczucie bezpieczeństwa i spokoju, a pragnienie bycia blisko (czyli w łóżku z rodzicami) jest
wyrazem tych potrzeb. Jest to zupełnie normalne.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek