Zespół Aspergera a wybór przedszkolka
Witam,
mam pytanie o wybór przedszkola (podejrzewamy u syna zespół Aspergera, jesteśmy przed rozpoczęciem diagnozy). Nie wiemy na pewno, czy syn ma zespół Aspergera, ale ma wiele niepokojących objawów. Syn w marcu kończy 3 lata i zastanawiamy się nad wyborem przedszkola dla niego, czy ma być to przedszkole publiczne czy też integracyjne? Czy, gdyby diagnoza się potwierdziła lepsze będzie przedszkole integracyjne?
Asia

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
jeśli diagnoza zespołu Aspergera się potwierdzi, stanie Pani przed dosyć trudną decyzją. Przedszkole integracyjne jest o tyle dobrym rozwiązaniem, że Pani synek otrzyma pomoc nauczyciela wspomagającego. Jednak w takich przedszkolach często, znajduje się więcej dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych, co dla dzieci z ZA nie jest korzystne, może bowiem powodować pogłębienie kłopotów z zachowaniem i emocjami. W przedszkolu publicznym dzieci mają okazję nabywać poprawne kompetencje społeczne (ucząc się ich od zdrowych rówieśników), jednak problemy może powodować liczebność grup czy brak zrozumienia problemów synka przez nauczyciela. Przed zapisaniem dziecka do przedszkola warto zorientować się jaka jest liczebność grup i jakie są kompetencje nauczycieli.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł