Opóźniony rozwój mowy u dwuletniego chłopca
Pani Profesor,
chciałam prosić o radę, jak stymulować rozwój mowy mojego 22-miesięcznego synka. Maks urodził się poprzez cesarskie cięcie, lekko niedotleniony, choć dostał 10 stopni w skali Apgar. Jego rozwój psychoruchowy był od początku nieco opóźniony. Raczkować zaczął w 9-tym miesiącu, chodzić, gdy miał 16 miesięcy.
Rozwój mowy przebiegał prawidłowo, ale mam wrażenie, że zatrzymał się, kiedy wróciłam do pracy (Maks miał wtedy 1,5 roku). W tej chwili synek mówi i używa prawidłowo słów: mama, tata, lala, Ala, baba, dziadzia, nie, daj, ja, pa, sisi. Nie mówi: tak, tylko, a, nie ma, to, ma. Wiele słówek przekręca lub mówi po swojemu np. jaja - ziaja, Zizi - Zygzak, Dziajk - Jake, Pcha - Pchła. Wie jak robi kotek, piesek, kaczka, indyk, konik, sowa, wąż, gąska, krowa. Rozumie co się do niego mówi, prawidłowo wykonuje polecenia, reaguje na swoje imię, utrzymuje kontakt wzrokowy. Lubi się bawić z dziećmi (ma starszego brata), przytulać, karmi misia, jeździ samochodzikami, buduje wieże z klocków, rysuje kredkami sam i lubi gdy mu się rysuje. Bardzo lubi układać puzzle i wszelkie dopasowywanki kształtów - jest w tym naprawdę dobry. Potrafi dopasować karty przedstawiające ten sam obrazek ale różniące się szczegółami. Lubi oglądać książeczki, pokazuje palcem co go interesuje, pokazuje części ciała, zaczyna sygnalizować potrzeby fizjologiczne. Mam wrażenie, że ma problem ze skupieniem uwagi dlatego nie bardzo lubił gdy mu czytaliśmy tylko sam przekręcał kartki w książeczce, pokazywał placem i chciał żeby mu opowiadać co jest na obrazku. W tej chwili czytamy mu przed snem, w odosobnieniu od brata, który jest bardzo absorbującym uwagę dzieckiem, i Maks chętnie słucha. Staramy się dużo do niego mówić, ograniczyliśmy telewizor prawie do zera (jedna bajka dziennie), śpiewam mu i mówię wierszyki. Zastanawiam się nad wizytą u logopedy. Czytałam trochę o metodzie krakowskiej i zastanawiam się czy takie małe dziecko będzie w stanie skupić uwagę na ćwiczeniach w słuchawkach i nie będzie ich chciało zdejmować...
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono
Obawiam się, że w momencie, gdy mowa zaczynała się u Maksia rozwijać spędzał on wiele godzin przed telewizorem. Pani poszła do pracy i prawdopodobnie opiekunka dziecka pozwoliła mu oglądać także silnie uzależniające reklamy. W tej chwili, jeśli zależy Pani na intelektualnym rozwoju dziecku radzę zrezygnować nawet z tej jednej bajki do czasu pojawienia się gramatyki, czyli budowania zdań gramatycznie poprawnych. Dziecko dwuletnie powinno już łączyć dwa, trzy elementy i rozpocząć zabawy tematyczne.
Aby Panią przekonać do całkowitego wyeliminowania wysokich technologii (także gier w telefonach, komputerze, radia itp), przesyłam listę lektur:
• Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
• Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
• Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
• Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
• Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
• Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
Maksio potrzebuje codziennej, systemowej stymulacji rozwoju mowy. Już nie wystarczy mówić, czytać wierszyki i śpiewać, bo złoty okres powtarzania minął. Proszę spojrzeć w kanale YouTube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl  jak ćwiczy 16 miesięczny Tytus. Terapeuci metody krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl) prowadzą zajęcia  z dziećmi od czwartego miesiąca życia, jeśli jest taka potrzeba. Z punktu widzenia stymulacji rozwoju mowy Maksio jest dużym chłopcem i założenie słuchawek nie powinno być problemem, a jest bardzo ważnym etapem ćwiczeń. Może Pani o tym poczytać na forum rodziców na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Proszę pamiętać, że poziom opanowania języka wyznacza rozwój myślenia.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska