Dziwactwo czy zaburzenia u 10-latka?
Witam,
mój bratanek był zawsze "dziwnym" dzieckiem. W szkole jest bardzo dobrym uczniem. Bardzo ładnie rysuje. Swoje obrazki odwzorowuje perfekcyjnie z dbałością o najmniejsze detale. Dużo czyta, ale nie chce opowiadać treści. Nerwowo szarpie palce, przewraca oczami i buja się na krześle. Jada określone przez siebie menu, mało urozmaicone. Rozmawia tylko na tematy, które mu pasują, przy innych milknie i wychodzi. Nie toleruje porażki, wpędza go ona w płacz, a nawet histerię. Najlepiej czuje się przed komputerem. Na zajęcia z WF-u nie chce chodzić, gdyż jest słabszy. W szkole jest cichy wręcz niewidoczny, w domu odpowiada agresją na nic nieznaczące zaczepki. Prawdopodobnie nadal śpi z mamą. W domu ma status geniusza, co pozwoliło podporządkować mu wszystkich dorosłych. Ma starszego brata, któremu wciąż udowadnia swoją wyższość intelektualną. Rodzice nie widzą problemu, mnie zachowanie tego chłopca bardzo niepokoi. Mam rację, czy szukam dziury w całym?
Bardzo proszę o odpowiedź.
Agata

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
opisane przez Panią zachowania bratanka są charakterystyczne dla zespołu Aspergera. Jednak, jeśli rodzice nie zauważają (lub, co jest bardziej prawdopodobne, nie chcą zauważać) problemu, sam bratanek nie uskarża się na swoją "inność", a szkoła nie zwraca uwagi na nienormatywne zachowania dziecka, będzie Pani bardzo trudno mu pomóc.
Pozorna akceptacja zaburzeń rozwojowych u dziecka nie sprzyja podjęciu odpowiedniej terapii. Pani troska i obawy są jak najbardziej uzasadnione, ale w procesie terapeutycznym niezwykle ważne jest zaangażowanie rodziców.
Szerzej o problemach dzieci i rodziców z zespołem Aspergera znajdzie Pani w książce "Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera" auotrstwa dr hab. Marty Korendo. Na diagnozy i konsultacje w Centrum Metody Krakowskiej zapisujemy pod numerem tel. 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł