9-latek śpi z mamą - problemy emocjonalne
Witam,
sytuacja mojego brata jest dość skomplikowana, jest z rozbitego domu, ojciec jest "mocno nienormalny", moja mama śpi z moim bratem (9 lat). Do tej pory było kilka prób oduczenia go i one wychodziły, ale czy to z własnego lenistwa, czy z potrzeby zawsze kończyły się niepowodzeniem. Oczywiście brat ma jakieś nocne lęki, ale to nie jest tak, że nie jest w stanie sam spać. Chciałabym, by udzieliła mi Pani informacji, czy jest to dla niego szkodliwe, kiedy zaczęłoby to już być nienormalne, jak pomóc rodzicowi? Jak zachęcić, by przespali razem spać?
Zosia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
jeżeli sytuacja w rodzinie jest skomplikowana i relacje między rodzicami się pogarszają, to zawsze odbija się na funkcjonowaniu dzieci. Zazwyczaj pojawia się w nich lęk, obawa, poczucie zagrożenia i braku stabilności, smutek lub nawet stany depresyjne, poczucie winy za kłótnie pomiędzy mamą a tatą. W takich sytuacjach dzieci często mają większą potrzebę bliskości z jednym z rodziców, na przykład z matką, ponieważ bliskość daje im poczucie bezpieczeństwa i spokój. Wspólne spanie z rodzicem może być dla dziecka właśnie sposobem zapewnienia sobie tej upragnionej bliskości. Spanie z mamą więc nie jest szkodliwe lub złe, wręcz przeciwnie - może dziecku pomagać i je uspokajać. Jeżeli sytuacja w domu będzie wciąż skomplikowana, to zwiększona potrzeba bliskości ze strony dziecka raczej nie zniknie. Zalecałabym więc dla rodziców skonsultowanie się z psychologiem, który specjalizuje się w terapii małżeńskiej.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek