Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Moje dziecko nie mówi. Dlaczego?

Dzień dobry, Pani Doktor,

Mam 2,5-rocznego synka, który praktycznie nie mówi, mając prawidłowy słuch (miał badania słuchu). Używa tylko słów "tatiś (tatuś), baba, co to? kto to?, niam niam (jak chce jeść)", reszta słów wygląda tak: "ba (banan), po (pomidor), ka-ka (kaczka), miau (kotek), gul-gul (indyk), ka (piłka), pa-pa (na pożegnanie), aou (autobus)". Syn nie powtarza słów, zauważyłam, że słabo rozumie polecenia, wykonuje tylko te proste. Jest wesołym chłopcem - lubi bawić się autkami, pociągami, pluszakami (karmić ich, lulać, układać spać), lubi obcować z dorosłymi i dziećmi, woła mnie do wspólnej zabawy, kiedy chce bawić się w chowanego lub "konika", jak potrzebuję pomocy - woła mnie lub ojca, sam się załatwia, sam potrafi się najeść, rozebrać, umyć zęby, jest bardzo ruchliwym i żywym dzieckiem - nie lubi robić tego samego przez dłużej niż 5 minut. Ma dość dobry kontakt wzrokowy (unika ze mną kontaktu wzrokowego, kiedy widzi, że jestem na niego zła), nie lubi, kiedy na niego krzyczy ktokolwiek, od razu staje się smutny i zamyka się w sobie (ale mija mu to po 10 minutach i znowu chce się bawić ), lubi się przytulać, chce żeby mu śpiewać kołysanki do snu, przynosi książki do czytania, zna 4 samogłoski (e, i, y, u), "a" i "o" nie potrafi, zna cyferki do 9-ciu, 2 i 6 jest w stanie powtórzyć, zna wszystkie kształty i kolory. Kupiłam synkowi materiał "Słucham i uczę się mówić" , ale nie chce słuchać go w słuchawkach, cały czas je zdejmuje.

Byłam z synem u kilku logopedów i psychologów - ale nikt mi nie powiedział, co mu dolega i czemu nie może mówić, czemu nie rozumiem złożonych poleceń. Cały czas zajmuję się dzieckiem, dużo z nim rozmawiam, czytam mu, śpiewam - ale postępów z mową nie ma. Dodam, że jesteśmy rodziną dwujęzyczną, ale przez 75% czasu staram się rozmawiać z dzieckiem w języku polskim (tak zalecali i psycholodzy i logopedzi). Nie wiem, co jeszcze mogę zrobić i gdzie udać się z dzieckiem.

P.S. Po porodzie dziecko przebyło zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, miał aleuromancje na lewym płacie czołowym.
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Olu,

 

zarówno zapalenie opon mózgowych jak i uszkodzenie lewego płata czołowego mają wpływ na tempo nabywania systemu językowego. Prawdopodobnie także (koniecznie należy to sprawdzić) Synek ma opóźnione formowanie się dominacji stronnej, a wybór dominującej ręki jest silnie skorelowany z rozwojem artykulacji. W sytuacji tych początkowych trudności bardzo ważne jest podjęcie ćwiczeń tzw. lewopółkulowych (układanki lewopółkulowe, sekwencje, szeregi, wykluczanie ze zbioru).


Zastosowanie programu słuchowego z użyciem słuchawek jest warunkiem skuteczności i musi Pani próbować od 2-minutowych sesji do 5-minutowych, 3-4 razy w ciągu dnia. Od tego kiedy dziecko zacznie mówić zależy cały rozwój intelektualny a więc przyszłość Synka.


Powinna Pani stosować metodę OPOL, czy ZAWSZE w każdej sytuacji używać języka polskiego. Nie wiem, czy te 75%, o których Pani pisała dotyczą Pani użycia języka czy czasu zanurzenia dziecka w języku etnicznym, dlatego podkreślam: Pani nie może mówić do dziecka w języku większości. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).


Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).

 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć