Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Moja córka nie wymawia "L"

Witam,

mam pytanie: moja córeczka, 2 lata 2 miesiące, (ma niedosłuch, 2 razy zajęcia w tygodniu z logopedą, dużo w domu ćwiczymy) nie wymawia "L". Zamiast tego mówi "N", nie podnosi języka do góry, ćwiczę z nią rożne minki, mówi zdaniami, wszystko rozumie, logopeda mówi, że mowa rozwija się prawidłowo, ale martwi mnie to, że nie potrafi podnieść języka do góry. Czy dwulatki potrafią podnieść język do góry, jak im się powie lub pokaże? Proszę o poradę, jak ćwiczyć i co zrobić żeby córeczka mówiła "L". Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

Kasia
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Kasiu,

prawidłowa wymowa głoski L wymaga uniesienia czubka języka do wałka dziąsłowego, czyli tzw. pionizacji języka. Ta umiejętność pojawia się u dzieci w pierwszym roku życia, kiedy wyrastają zęby mleczne, a dziecko zaczyna jeść z łyżeczki, gryzie i żuje coraz twardsze pokarmy, czyli usprawnia połykanie typu dorosłego. Ta umiejętność (pionizowania języka), początkowo związana z funkcjami pokarmowymi, zaczyna być wykorzystywana podczas artykulacji. Pierwszą pojawiającą się w wymowie dziecka głoską, która wymaga uniesienia czubka języka jest właśnie L. Kolejne to: sz, ż, cz, dż, r. Słusznie, zatem, zwraca Pani uwagę na tę sprawność. Zastanawiając się, z jakiego powodu dziecko nie podnosi języka należy zwrócić uwagę na kilka czynników, a mianowicie: czy nie używa stale smoczka, czy nie pije wyłącznie z butelki, czy nie ma skróconego wędzidełka podjęzykowego? Nie pisze Pani, jak głęboki jest niedosłuch u córeczki, bo i to musimy wziąć pod uwagę.


Jeśli chodzi o proste ćwiczenia, które mogłaby Pani sama z córeczką wykonywać, to polecam:
- "szukanie wafelka" - przy szeroko otwartych ustach, przyklejamy dziecku maleńki kawałek andrucika lub opłatka na dziąsłach za górnymi siekaczami. Zadanie polega na tym, aby dziecko czubkiem języka odnalazło wafelek i zdjęło go. Buzia cały czas musi pozostawać dość szeroko otwarta,
- oblizywanie górnej wargi - można posmarować zewnętrzną krawędź górnej wargi dżemem, miodem lub nutellą, a zadaniem dziecka jest zlizanie słodkości czubkiem języka,
- "sprawdzanie ostrości zębów" - dziecko musi otworzyć buzię, tak jakby mówiło samogłoskę A, i w tych okolicznościach dotykać czubkiem języka do górnych siekaczy.

 

Myślę, że tymi prostymi ćwiczeniami sprawdzi Pani, czy córeczka jest w stanie podnieść czubek języka. Jeśli nie, sugeruję, aby poprosić logopedę o sprawdzenie wędzidełka i ewentualne ćwiczenia stymulujące pionizację języka.

Pozdrawiam
Alicja Kabała

Zobacz inne porady w tematyce: problemy z wymową, niedosłuch, pionizacja języka

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć