Niepokojące objawy i niechęć do słuchania płyt u 16-miesięcznego dziecka
Witam,
proszę o poradę. Mój synek nie chce słuchać płyt. Przez całą sesję
płacze. Dodam, że z każdym dniem jest coraz gorzej. Na początku słuchał, nawet nauczył się mówić "ssss, ciii, lala, kap kap" dzięki płytom (8 sesji). Nie chcę dziecka zrazić przymusowym słuchaniem i nie wiem, jak z tej sytuacji wybrnąć. Czy mam zaprzestać tymczasowo słuchania płyt na rzecz czytania książeczek tylko? Jaka powinna być optymalna głośność dźwięku w słuchawkach?
Co do rozwoju. Niepokoi mnie to, że synek nie pokazuje części ciała, nie
wskazuje obrazków w książeczce, nie naśladuje odgłosów zwierząt (naśladuje tylko kota, miesiąc temu wołał na wszystkie psy "hmhmhm", cmokał na rybkę, ale zaprzestał). Gest wskazywania pojawił się dość wcześnie, bo w 7 miesiącu życia i używa go, gdy czegoś chce. Teraz dodatkowo mówi "da" lub "chce". Inne słowa: "tata, mama, nie, miau, bam, źle, lala, sss, am, mniam" i duuużo w swoim języku.
Synek korzysta z sortera. Potrafi dopasować kształty. Umie gwizdać na gwizdku. Lubi rysować (bazgrać po kartce). Naśladuje tupanie, klaskanie. Robi "papa". Bawi się w karmienie misia, lali. Daje np.ciastolinę do jedzenia mówiąc "mniam, mniam'. Samodzielnie je, zdejmuje skarpety, zakłada czapkę, myje zęby, ręce, wchodzi i schodzi ze schodów. Kopie piłkę, rzuca piłkę. Jest bardzo sprawny motorycznie.
Najbardziej martwi mnie nadpobudliwość dziecka objawiająca się brakiem dłuższego skupienia. Wydzielam dziecku zabawki, żeby nie był przebodźcowany. Staram się codziennie z nim pracować. Nie wyeliminowałam z repertuaru dnia muzyki, którą włączam na około 15 minut (synek tańczy wtedy).
No i zdarza się, że w tle czasami w ciągu dnia dorośli włączą telewizor i
wtedy synek ma kontakt z tv. Proszę o rady i sugestie.
Pozdrawiam
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
słuchać synek powinien codziennie, nawet gdyby to miało być minutę lub dwie. Ponieważ chłopiec ma kłopoty z koncentracją lepiej 3 sesje po 50 sekund niż na siłę cała książeczka. Tych książeczek, które są dołączone do płyt nie powinna Pani oglądać z dzieckiem bez słuchania. Może Pani czytać książeczki z serii: "Kocham czytać".
15 minut tańca dla dziecka w wieku 16 miesięcy to już stereotypowa zabawa. W tym wieku dziecko nie powinno tak długo wykonywać tej samej czynności.
Nie wiem, jak Pani rozumie gest wskazywania, ale 7 miesięczne dziecko nie jest zdolne do wskazywania obiektu palcem, choć może wyciągać rękę w stronę obiektu. To jest pokazywanie żądające ("daj mi to", "chcę to"). To jednak nie jest tym samym, czym jest wskazywanie placem na przedmiot, osobę, obrazek, takie wskazywanie oznacza; "Zobacz na to" "spójrz na to, na co ja patrzę".
I takie pokazywanie paluszkiem powinna Pani wypracować.
Regres w użyciu już wcześniej opanowanych słów/wyrażeń jest niepokojący, a towarzyszące temu rozproszenie uwagi i nadreaktywność na bodźce układają się w spektrum niepokojących objawów, które jeszcze teraz może Pani zniwelować,
ale konieczna jest konsekwencja (także w stosunku do TV).
Oto lektury na ten temat:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011)," iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Stanisław Kozak "Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach". Wydawca: DIFIN Rok wydania: 2014
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska