Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Głoskowanie i nauka czytania u 7-latka

Mój synek w maju skończył 7 lat. Teraz od września chodzi do pierwszej klasy i już pojawił się ogromny problem z głoskowaniem. Maciek miał duże problemy z mową, nie wymawiał wielu liter, ale pani logopeda z zerówki pracowała z nami przez dwa lata. Są efekty, ale nie wymawia jeszcze r i sz, s myli. Teraz w pierwszej klasie pani kładzie nacisk na głoskowanie i czytanie. Synek w miarę literki zna, wyrazy z nich składa, super sylabizuje, ale głoskowanie ni w ząb. Wydaje mi się, jakby nie słyszał tych głosek, nawet jak rozłożymy wyraz na sylaby. Jak mu pomóc? Maciek bardzo szybko się zniechęca, gdy mu nie wychodzi, proszę o pomoc.

Magdalena
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Doroto,

krótko napisała Pani o trudnościach synka z nabywaniem systemu językowego. Nie wiem,jakie badanie przeprowadziła Pani logopeda i jak prowadzona była terapia. Do tego, aby język mógł się harmonijnie rozwijać potrzebny jest odpowiedni poziom rozwoju m.in. funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych oraz niezakłócony przebieg formowania się asymetrii funkcjonalnej mózgu, a przede wszystkim dominacji lewej półkuli dla funkcji językowych. Artykulacja, czyli umiejętność wymawiania głosek, to tyko część systemu językowego. Dlatego w okolicznościach głębszych trudności dziecka, praca nad artykulacją jest niewystarczająca. Nawet jeśli dziecko nauczy się wymawiać poszczególne dźwięki mowy, to problemy będą się ujawniać w innych podsystemach języka, podczas nauki czytania i pisania w postaci trudności o charakterze dyslektycznym. Oczywiście, umiejętność głoskowania bywa problemem dla wielu dzieci. Jak dowodzą badania, ta metoda nauczania jest wbrew mechanizmom rozwojowym, jest nieuzasadniona, ponieważ to sylaba jest podstawową strukturą w percepcji dźwięków mowy (m.in. M.Lipowska, J. Cieszyńska). Jeszcze większe problemy napotykają dzieci, których rozwój językowy nie przebiegał harmonijnie. Dlatego sugerowałabym Pani spotkanie z doświadczonym logopedą w celu wykonania pełnego badania rozwoju poznawczego dziecka. To pozwoli ustalić, w jakich sferach potrzebna jest najbardziej intensywna stymulacja i jednocześnie pomoże zaprogramować skuteczne działania terapeutyczne. Opinia logopedy może również być pomocna w szkole, dla wyjaśnienia nauczycielowi
powodów trudności synka. Jednocześnie zachęcałabym Panią do
zapoznania się z Symultaniczno-Sekwencyjną Nauką CZytania (seria "Kocham
czytać" www.we.pl), która jest bardzo skuteczna w pracy z dziećmi o
różnorodnych trudnościach. Pozwala szybko opanować sztukę czytania
(bez umiejętności głoskowania!), które staje się źródłem wielkiej radości dla dziecka.


Życzę powodzenia
Alicja Kabała
 


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć