Problemy rozwojowe u 5-miesięcznego niemowlaka
Dzień dobry,
chciałabym prosić o radę, czy mam powody do niepokoju, jeśli chodzi o rozwój mojego 5-miesięcznego synka.
Chłopiec urodził się po 40-godzinnym porodzie, zakończonym użyciem próżnociągu. Stwierdzono zielone wody płodowe oraz stan poprzedzający niedotlenienie. Badanie USG przez ciemiączko wykluczyło organiczne uszkodzenia mózgu.
Dodatkowo przez większość ciąży miałam nieleczoną niedoczynność tarczycy, poniważ prowadzący ginekolog mimo złych wyników nie zasugerował mi konieczności wizyty u endokrynologa.
Obecnie martwię się o mojego synka, ponieważ mimo ukończenia 5 miesiąca życia nie potrafi unieść główki z pozycji leżenia na pleckach. Z główką na brzuchu radzi sobie wg mnie dobrze. Obraca się też z plecków na brzuch, sporadycznie na plecy. Nie trzyma stabilnie głowy będąc trzymany na rękach. Głowa często się chwieje, a synek szybko szuka oparcia u mnie na ramieniu.
Dodatkowo martwię się jego \"mową\". Syn około 3 miesiąca wypowiadał sylaby typu gu, ga gy, czasem słowa typu \"gryzoga\", obecnie od miesiąca właściwie milczy. Na moją mowę uśmiecha się, ale nie wchodzi w dialog, jak było to wcześniej. Od dwóch tygodni jedyne dźwięki (bardzo rzadkie), jakie wydaje to głośne piszczenie. Słyszy dobrze, reaguje na różne dźwięki odwracaniem głowy, uśmiechem, czasem przestrachem. Niepokoję się również, ponieważ synek w ogóle nie śmieje się głośno. Udało mi się go rozbawić tak, by się śmiał jedynie kilka razy.
Synek miał w pierwszym tygodniu życia podcinane wędzidełko języczka, nie zlecono zadnego masażu.
Pediatra bagatelizuje problemy, mówiąc że dziecko ma na wszystko czas, ale ja czytając Pani książkę nie jestem tego taka pewna. Proszę o poradę, co powinnam zrobić, czy widzi Pani wskazania do terapii i co ja sama mogę robić.
Mieszkam na stałe w Niemczech, więc nie mam też dostępu do polskich specjalistów. Czy myśli Pani, że powinnam wrócić do kraju, by pomóc synkowi.
Serdecznie pozdrawiam
Kamila

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kamilo,
nie musi Pani wracać do Polski, ale powinna Pani prowadzić samodzielnie stymulację wszystkich funkcji. Przede wszystkim dlatego, że obciążony wywiad porodowy zawsze umieszcza dziecko w grupie zagrożeń rozwoju, a po drugie już widać trudności motoryczne dziecka.
Ważne umiejętności dla pieciomiesięcznego niemowlaka:
- utrzymywanie główki w pozycji na rękach;
- słuchanie dźwięków wydawanych przez zabawkę;
- zainteresowanie nowymi przedmiotami w polu widzenia;
- poszukiwanie źródła dźwięków;
- głużenie (wypowiadanie sylab);
- reagowanie na mimikę;
- podążanie wzrokiem za obiektem;
- oglądanie zabawki;
- zabawa palcami;
- wyrażanie niepokoju, gdy dłuższy czas w polu widzenia brak opiekunów.
Jeśli Synek nie śledzi wzrokiem osób i pokazywanych obiektów powinna Pani rozpocząć od ćwiczeń stymulujących koncentrację wzrokową, to są takie specjalne karty przygotowane dla niemowląt (www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto byłoby otrzymać od rehabilitanta pracującego metodą Vojty ćwiczenia usprawniające mięśnie szyi i karku.
Aby stymulować powtarzanie sylab program "Słucham i uczę się mówić" ("Samogłoski", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" oraz 4 części "Sylaby i rzeczowniki". Na początek proszę puszczać z wolnego pola, ale gdy tylko główka się ustabilizuje to w słuchawkach.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska