W jaki sposób zachęcić pięciolatka, do kolorowania?
Mój pięcioletni synek, zaczął w tym roku po feriach chodzić do przedszkola. W przedszkolu jak to w przedszkolu, bardzo mu sie podoba, jednak z tego co widzę, mój syn nie potrafi, lub raczej nie chce przyłożyć się do kolorowania obrazków. Jego wychowawczyni, poprosiła mnie, żebym posiedział z nim troszkę i pokolorował różne obrazki, jednak on zawsze szuka jakiejś wymówki, by tego nie robić. Jego malowanie, to kilka tzw. bazgrołków, nieregularna linią i pozostawienie obrazka niedokończonego. Moje pytanie do Pani, to: Czy zacznie on malować, tak jak większość dzieci oraz, w jaki sposób namówić go, żeby jednak chciał robić to w domu?
Pytanie przysłała pan Tomek

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
Rysunki 5latka powinny w jasny sposób przedstawiać już konkretne przedmioty. Czyli jeśli dziecko rysuje człowieka, rysunek ten powinien być wyraźny dla każdego kto go ogląda. Dzieci pięcioletnie potrafią już kolorować. Jeśli są stymulowane i prowadzone często kolorują nie wychodząc za linię. To jednak nie jest żadną normą ani regułą. Rozumiem, że Pani syn woli innego rodzaju aktywności aniżeli rysowanie. Warto go zachęcać do takiego spędzania czasu choćby z tego powodu, że za chwilę pójdzie do szkoły, a tam będzie musiał korzystać z kredek i papieru. Warto jednak tą naukę rozpocząć od drobnych kroczków, które pokażą mu że rysowanie może być przyjemne. Do tego mogą np. posłużyć farby do malowania rękoma. Jeśli do tego dołączy jeszcze Pani – taka zabawa na pewno będzie atrakcyjna i wciągnie malucha. Jeśli jednak rysowanie będzie się mu kojarzyło jedynie z poleceniami i wymaganiami np. narysuj, pokoloruj, nie wychodź za linię, użyj innej kredki, nie tak, inaczej itd. – Pani syn na pewno nie polubi rysowania. Warto też zastanowić się czy brak zainteresowania rysowania wynika z nie wykształconych jeszcze umiejętności manualnych czy być może dziecko ma wadę wzroku. W celu wykluczenia tej hipotezy polecam wykonanie badania okulistycznego.
pozdrawiam
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy