2,5-latek nie chce mówić
Witam,
Mój 2,5-letni synek po porodzie był niedotleniony lekarze na chwilę obecną twierdzą, że wszystko jest ok, ale martwi mnie to, że nie mówi. Dzieci w jego wieku często mówią już zdaniami, a on tylko mama, tata, baba, dziadzi, Kaka, ybka (rybka), jajo. Umie naśladować głosy zwierząt, ale nic więcej. Bardzo dużo rozumie co się do niego mówi, ale odpowiada po swojemu jak po chińsku. Wiem, że jest z niego mądry chłopczyk, bo pół roku temu zaczął dopasowywać literki w puste miejsca na piankowej tablicy - cały alfabet bez pomocy (zabawa w dopasowywanie kształtów), mając różnokolorowe klocki potrafi je porozdzielać kolorami - na każdej kupce inny kolor, umie rysować kółeczka, nawet potrafi rozróżnić nasze auto na parkingu gdzie parkuje ok. 30 aut. Potrafi naprawdę wiele, więc dlaczego nie chce mówić? Każde ćwiczenia kończą się jego słowem "nie" lub "hehe". Bardzo proszę o pomoc.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Konieczna jest całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska