2,5-latka zamienia t i d na k i g
Moja 2,5-letnia córcia zamienia głoski t i d na k i g, i tak zamiast tata mówi kaka, zamiast obiadek - obiagek. Mowa czynna rozwinęła się dopiero w ciągu ostatnich miesięcy, głoskę t wymówiła zaledwie kilka razy i to niewyraźnie (rok wcześniej). Poza tym nie wymawia jeszcze r ani l (zamienia na j).
Robimy różne "głupie" minki przy lustrze, przesadnie artykułujemy samogłoski i staram się jej smarować wąsa z czekolady, ale jest strasznym niejadkiem i to średnio się sprawdza :(
Co mogę jeszcze z nią robić? Jak ją wesprzeć? A może czas już do logopedy?
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Koniecznie trzeba rozpocząć stymulację w domu, lepiej to robić codziennie przez 20 minut niż raz w tygodniu jechać  na 60 minut do logopedy. Zachęcam do przeczytania wątku "Rozmowy" na forum www.konferencje-logopedyczne.pl, gdzie mamy, które same prowadzą terapię w domu dzielą się swymi doświadczeniami.
Jeśli będzie Pani trudno można raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi Pani ćwiczenia na nowy tydzień. Może Pani poszukać polecanych przeze mnie logopedów na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Trudne głoski". Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 10 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska