Stymulacja niemowlaka
Witam serdecznie,
Moja córeczka właśnie skończyła 5 miesiąc. Cały czas zależy mi na prawidłowej stymulacji. Do tej pory bardzo szybko nauczyłam ją skupiać uwagę (w drugim miesiącu potrafiła odnaleźć swoje i np. moje odbicie w lustrze i uśmiechać gdy ja to robiłam). Chciałabym teraz gdy już gaworzy przejść do nauki samogłosek i wyrazów dźwiękonaśladowczych. Nie wiem jednak czy naukę samogłosek mam zacząć od ich powtarzania, czy mam opowiadać np. bajkę z ich użyciem. Proszę o poradę jak w sposób interesujący dla dziecka stymulować rozwój mowy.
Pozdrawiam gorąco.
Julita

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Julito,
Proszę:
1. Skorzystać z małych głośniczków, i włączać klika razy wciągu dnia płytę "Samogłoski i wykrzyknienia" - ("Program słucham i uczę się mówić " - www.arson.pl)
2. Podczas przewijania, przebierania, karmienia wypowiadać melodyjnie sekwencje samogłosek takich samych i różnych.
3. Podczas zabawy grzechotką, misiem, zabawką wypowiadać zdania zawierające samogłoski, np. "Miś mówi OOO, lala mówi AUI" itp.
4. Jako wstępujące powinny pojawić się "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze".
Dzieci w taki sposób stymulowane mówią swoje pierwsze wyrazy około 9 miesiąca życia, a zdania pojawiają się w 13 miesiącu.
Życzę wielu radości z cudownego czasu z dzieckiem
JAgoda Cieszyńska