Jak stymulować rozwój 3-miesięcznego dziecka?
Mam pytanie o swoją 3-miesięczną córeczkę. Dziecko fizycznie rozwija się prawidłowo. W drugim miesiącu życia zaczęła gaworzyć, patrzeć nam w oczy, ale jak się później okazało jesteśmy w stanie nawiązać z nią kontakt wzrokowy tylko w pozycji poziomej, kiedy dziecko leży na przewijaku, w wózku czy w łóżeczku. Jeśli jest noszone na rękach w ogóle nie interesuje się ludźmi. Odwraca głowę, kiedy ktoś do niej podchodzi i chce do niej "zagadać", nawet jeśli chodzi o nas - rodziców. Tak samo, gdy leży w leżaczku. Mało komu udaje się z nią utrzymać kontakt wzrokowy. Bardzo nas niepokoi ten ulotny kontakt wzrokowy, gdyż mój mąż jest autystykiem. Moja ciąża była niepowikłana. Gdy dziecko się urodziło (w 39 tygodniu) dostało w pierwszej minucie 9, a w kolejnych 10 w skali apgar. W drugim miesiącu życia miała 3-dniową antybiotykoterapię z powodu podejrzenia zakażenia układu moczowego , które jednak okazało się bezpodstawne, ponieważ bakteria była zewnętrzna. Generalnie dziecko potrafi nawiązać z nami interakcję często odstawia się od piersi, patrzy mi w oczy i zaczyna gaworzyć. Śmieje się rzadko, najczęściej rano, ale z innymi ludźmi bardzo sporadycznie nawiązuje kontakt, szczególnie jeśli jesteśmy w jakimś nowym miejscu. Proszę o pomoc. Co robić w takiej sytuacji? Czy potrzebna jest stymulacja? Gdzie szukać pomocy? Czy dać dziecku jeszcze trochę czasu?
Ewa

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani
zawsze warto stymulować rozwój nawet tak małego dziecko, przede wszystkim funkcje wzrokowe i słuchowe. Ćwiczenia rozwojowe dla dzieci od 3 miesiąca życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - (www.we.pl ), a na stronie (www.CentrumMetodyKrakowskiej.pl) znajdzie Pani pomoc "Stymulacja rozwoju funkcji poznawczych w wieku niemowlęcym". Mam nadzieję, że nie sadza Pani córeczki przed telewizorem, że nie spędza ona czasu w pokoju, w którym telewizor jest włączony. Jeśli po trzech miesiącach ćwiczeń , wciąż będzie Panią niepokoił niewielki kontakt wzrokowy, bardzo proszę o telefon do naszego Centrum: 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł