Jąkanie u 3-latka
Mój syn za 2 miesiące kończy 3 latka. Nigdy nie miał problemu z mówieniem, jednak kilka miesięcy temu zaczął się jąkać. Teraz to się zaczyna pogłębiać. Ma problem przede wszystkim z rozpoczynaniem zdania i do tego zacina się dość często. Ustalonej rączki jeszcze nie ma, rysuje lewą, je lewą, ale zabawki zbiera prawą. Kopie raz lewą nóżka, raz prawą. Ucho dominujące ma lewe, oko - trudno stwierdzić, bo ma oczopląs i przechyla główkę. Chłopiec bardzo dużo mówi i nie boi się mówić. Uczy się czytać z serii "Moje sylabki", bardzo interesują go literki i cyferki. Czy udać się z synem do specjalisty? Jeśli tak, to kogo pani poleca z okolic Rzeszowa. Jak stymulować dziecko, żeby problem się nie pogłębiał i jak najszybciej znikł?
Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
Konieczne trzeba natychmiast rozpocząć stymulację słuchową. Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutów z Rzeszowa znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Aby zwolnić tempo mowy i zapobiegać niepłynności prowadzimy naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
3. Ważne są też ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - Układanki lewopółkulowe - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Należy ćwiczyć rękę lewą, skoro dziecko wybrało ją do rysowania i jedzenia.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska