Krwiak podokostnowy
Czy krwiak podokostnowy w wyniku urazu okołopłodowego, może mieć wpływ na opóźnienie mowy, ogólnego rozwoju? Czy niskie napięcie mięśni i nadwrażliwość dotykowa jest objawem upośledzenia? Dziewczynka obecnie biega, skacze, huśta się bez problemu, nie lubi być dotykana, choć już w mniejszym stopniu niż to było wcześniej. Jak można pomóc dziecku w takim przypadku? Dziecko ma 2 lata 6 miesięcy i mówi bardzo mało.
Bożena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Bożeno,
Należy monitorować i stymulować rozwój dziecka, bo w zależności od umiejscowienia krwiaka mogło dojść do mikrouszkodzeń.
Dziecko dwuletnie powinno już budować swoje pierwsze zdania.
Niskie napięcie z pewnością utrudnia artykulację, ale nie musi
prowadzić do obniżenia sprawności intelektualnej.
Proszę rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka) oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" -www.we.pl,
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska