Problemy z 4 letnią córką
Witam,
W sierpniu br. nasza córka skończyła 4 lata. Już w czerwcu zaczęły się problemy z ubieraniem - córka nagle stwierdziła, że ta bluzka jej się nie podoba, bo ma falbankę, inna ma kokardkę, a jeszcze inna marszczenia i nie będzie w nich chodzić, spodnie mają guziczki, odprucie ich nie pomoże już i tak tych spodni nie ubierze. Kiedy nalegam, że ma to ubrać krzyczy, płacze, może to trwać nawet godzinę w efekcie i tak się nie ubierze. Kiedyś nawet nie poszła z tego powodu do przedszkola, miała w domu karę - nie oglądała bajek, na drugi dzień znów to samo. Pełna szafa ubrań, a ona ubiera tylko 3 bluzki i 2 pary leginsów.
Kolejny problem to kiedy się wybrudzi, wystarczy mała plamka lub nawet popryska czystą wodą podczas mycia rąk, wpada w histerię. Panie w przedszkolu nie mogą sobie już z nią poradzić i nie ukrywam, że my też.
Proszę o radę.
Renata

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Renato,
Podobne do opisanych przez Panią zachowań wykazują dzieci mające problem w zakresie integracji sensorycznej. W tym wypadku mam na myśli czucie powierzchniowe i związaną z nim nadwrażliwość. Dla przykładu dziecko takie stroni od delikatnego dotykania jego ciała, nie lubi metek na ubraniach, drapią go swetry, nie lubi dotykać pewnych substancji (np. farby, ciastolina, piasek), itp. Jeśli zauważa Pani również inne przykłady, które mogłyby świadczyć o nieprawidłowej reakcji na bodźce zmysłowe (np. dziecko stroni od głośnych miejsc lub pewnych dźwięków, ma potrzebę mocnych doznań dotykowych lub jest pobudzone) zasadna byłaby konsultacja z terapeutą Integracji Sensorycznej.
Z drugiej strony pisze Pani, że problemy pojawiły się nagle. Może być zatem tak, że w życiu Pani córki miało po prostu miejsce jakieś wydarzenie, które zachwiało jej poczuciem bezpieczeństwa, a problemy z ubieraniem są tylko próbą przejęcia kontroli nad sytuacją, co daje większe poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie dziecko jest drażliwe i labilne emocjonalnie. Dziecko w tym wieku jest już bardzo świadome, ale nie wszystkie sytuacje rozumie. Do zdarzeń które mogły zachwiać poczuciem bezpieczeństwa mogą należeć zarówno przeprowadzka, pójście do przedszkola lub jego zmiana, konflikty w rodzinie, pojawienie się na świecie rodzeństwa, itd. Wówczas należałoby dokładnie prześledzić zdarzenie i odpowiednio do niego wybrać drogę postępowania. Pomoże w tym na pewno psycholog np. przedszkolny.
Proszę pomyśleć, która z tych hipotez jest bardziej prawdopodobna i udać się po poradę do odpowiedniego specjalisty, na pewno uda się zaradzić tej sytuacji. Powodzenia.
Pozdrawiam,
Katarzyna Osak