Dziecko trzyletnie przestało mówić
Witam serdecznie... Mój trzyletni syn zaczął mówić mając 2,5 roku. Przedtem nie mówił zbyt wiele. Niestety, po miesiącu zaczął się, z dnia na dzień, strasznie jąkać. Powtarzał po kilka razy początkowe sylaby wyrazów. Były to słowa, których używał codziennie bardzo często (ja, babcia, mama, tata, Borys itp.). Widać było wyraźnie, że bardzo się tym męczy, ale nie przypuszczałam, że przestanie w ogóle mówić. Zaczął po prostu porozumiewać się na migi lub używać tylko tych słów, które umiał wymówić bez problemu. I też się bardzo tym męczył, bo sporo wysiłku kosztowało go unikanie pewnych słów i używanie "zamienników" (np. zamiast "ja" mówił "Oli", zamiast "babcia" wołał "Ewa", bo wyrazy zaczynające się samogłoską nie sprawiają mu problemu). Teraz znowu pojawiło się jąkanie, tyle, że zamiast sylab Oli powtarza pierwsze głoski wyrazów (na razie tylko niektórych). Pani doktor (pediatra) stwierdziła, że to normalne w jego wieku. Wiele czytałam o jąkaniu rozwojowym, ale chciałabym się upewnić, czy faktycznie nie jest mojemu synowi potrzebna jakaś fachowa pomoc. Dodam, że jest on bardzo pogodnym i wesołym dzieckiem, nie męczą go nocne koszmary, nie ma żadnych tików itp.
Będę bardzo wdzięczna za rozwianie moich wątpliwości.
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo, oczywiście, że Synek potrzebuje pomocy, tym bardziej,
że jest świadomy swoich trudności i próbuje sam się z nimi zmierzyć.
Nie można udawać, że nic się nie dzieje skoro samo dziecko wie o swoim
problemie. Mogę panią zapewnić, że nie jest to zjawisko
rozwojowe. Zwykle są to trudności w kształtowaniu się dominacji
stronnej, brak przewagi lewej półkuli mózgu dla funcji mowy.
Proszę sprawdzić czy Synek wybrał już dominującą rękę, oburęczność
może zaburzać płynność mowy
.
Sugestie do ćwiczeń:
1. Sen minimum 12
2. Ruch na świeżym powietrzu - piłka, rowerek trzy lub czterokołowy
(nie ten bezpedałowy)
3. Jeśli jest taka możliwość - basen
4. Wspólne śpiewanie piosenek podczas rysowania (Pani rysuje, Synek
uzupełnia)
5. Zabawa maskotkami i figurkami zwierząt - prowadzenie dialogu (Synek
mówi w imieniu zwierzątek)
6. Ćwiczenia słuchowe - "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl
7. Całkowita eliminacja telewizji i zabawek dźwiękowych
8. Eliminacja białego cukru, napojów gazowanych, przekąsek
zawierających glutaminian sodu (E 621)
9. Stymulacja lewej półkuli - "układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska