Niepłynność mowy u 3 latka
Witam serdecznie,
Mój syn ukończył 3 rok życia. Od jakiegoś czasu obserwuję u niego zacinanie się. Początkowo myślałam, że jest to rozwojowa niepłynność mówienia wynikająca z małego zasobu słów dziecka. Synek zaczynał wyrazy od yyy eee aaa. Objawy te utrzymują się już od jakiegoś czasu i mam wrażenie, że niepłynność ta się nasila. Synek najczęściej powtarza pierwsze głoski lub sylaby w wyrazie oraz przyimki, spójniki, np. nie nie nie nie lubię, no bo no bo, jejejejejeszcze, kiedy pójdziemy na na na obiad? Nie wiem czy jest to jąkanie fizjologiczne i przejdzie z czasem? Jak postępować? Jakie ćwiczenia stosować, by synek przestał się jąkać? Dodam, że nie zwracam mu uwagi jak mówi, cierpliwie czekam aż dokończy zdanie. Bardzo proszę o poradę.
Pozdrawiam serdecznie
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
jąkanie fizjologiczne to mit. Zawsze jest jakaś
przyczyna i bez względu na fakt, czy jest ona natury psychologicznej,
czy funkcjonalnej lub strukturalnej należy pomóc dziecku, bo ono
szybko się orientuje, że ma jakiś problem.
Przede wszystkim proszę sprawdzić, czy dziecko ma już ukształtowaną
dominację stronną. W tym wieku powinna ona się zakończyć. Warto
wiedzieć, czy dziecko jest lewouszne czy prawouszne. Osoby lewouszne
mają często problem z niepłynnością.
Zasady ogólne:
1. 12 godzinny sen
2. ruch na świeżym powietrzu, co najmniej 2 godziny dziennie, bez
względu na pogodę
3. jeśli są warunki to także basen i zajęcia muzyczne
4. całkowite wyeliminowanie telewizji
5. wyeliminowanie białego cukru (można słodzić cukrem brązowym)
6. całkowite wyeliminowanie przekąsek typu; batony, czipsy i inne
wysoko przetwarzane i konserwowane produkty
Ćwiczenia:
1. Program "Słucham i uczę się mówić" - "Trudne głoski" - www.arson.pl
(TYLKO SŁUCHANIE W SŁUCHAWKACH PRZYNOSI EFEKTY)
2. Ćwiczenia manualne: A. Bala "Stymulacja lewej i prawej półkuli
mózgu" - www.arson.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska