Słyszące dziecko niesłyszących rodziców
Witam serdecznie!
Mam następujący problem. Od miesiąca pracuję z 4 letnim dzieckiem głuchoniemych rodziców. Dziecko jest słyszące, aczkolwiek z tego co wiem, nigdy nie było badane pod względem poziomu i jakości słyszenia. Od września chłopczyk uczęszcza do przedszkola masowego. Dziecko prawie nie mówi, wypowiada jedynie "tak", "nie" i dźwięki podobne do tych, które wydają jego niesłyszący rodzice. Rodzice chłopca nie posługują się językiem migowym (mają swój wypracowany system porozumiewania się!). Dodatkowo mama nie rozumie potrzeby edukowania syna pod względem językowym (odmawia badania w poradni pedagogiczno- psychologicznej). Kontakt z rodzicami chłopca jest bardzo utrudniony. Bardzo proszę o porady jak pracować z dzieckiem, jakimi metodami, od czego zacząć naukę mówienia itd. Szczerze chciałabym pomóc dziecku, lecz czuję się bezradna w tej sytuacji.
Pytanie przesłała Pani Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
sytuacja opisywanego chłopca jest dramatyczna. Zastanawia mnie dlaczego niesłyszący rodzice (przecież młodzi!) nie znają języka migowego. To może oznaczać, że są absolwentami szkoły dla dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną. Znam dobrze środowisko osób niesłyszących, zarówno mówiących, jak i migających. Wszyscy niesłyszący, którzy posługują się kodem migowym doskonale rozumieją potrzebę stymulacji rozwoju mowy swoich dzieci. Prosze sprawdzić jaką szkołę kończyli rodzice. Koniecznie trzeba zbadać poziom funkcji
intelektualnych dziecka testem niewerbalnym (Test S.O.N-R lub Międzynarodowa Skala Wykonaniowa Leitera). Można poprosić o pomoc kogoś z Polskiego Związku Głuchych.
Do stymulacji polecam program słuchowy "Słucham i uczę się mówić"
(www.arson.pl) oraz "Kocham czytać" (www.we.pl)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska