5-latek nagle zaczął mówić si zamiast s, ci zamiast c
Witam,
mój synek ma ponad 5 lat. Ma problem z wymową sz, cz, rz i z (wymawiał s, c, zi) tego powodu uczestniczy w zajęciach z logopedą w przedszkolu.
Podczas ćwiczeń, zarówno w przedszkolu jak i w domu ładnie wmawia, ale w czasie normalnego mówienia nie. Do tego od trzech tygodni zaczął nagle mówić si zamiast s (siamolot) i ci zamiast c, zi zamiast z. Te same głoski zamiast sz,cz. Wiktorek od 4 miesięcy ma siostrzyczkę, ale ten sposób mówienia włączył się dopiero po 3miesiącach. Czy to ma związek? Co robić?
Pytanie przesłała Pani Ela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elu,
być może domownicy (szczególnie starsze pokolenie) mówi  do Siostrzyczki używając, tego szczególne spieszczone języka. Wiktorek usłyszał i próbuje dopasować się do sytuacji. Możliwe jednak, że są to próby poszukiwania prawidłowej artykulacji.
Radzę skorzystać z serii "Słucham i uczę się mówić" - zeszyt "Trudne głoski". Synek musi słuchać w słuchawkach i powtarzać. Proszę przedstawić to dziecku jako sytuację nobilitacji, że on jest już taki duży i mądry, że może sam, że jesteście z niego dumni. Chłopiec musi poczuć się zauważony, dowartościowany i zmotywowany. Warto także kupić dwie książeczki z głoskami sz, ż, cz, dż z serii "Kocham czytać" - www.we.pl. Chłopiec poczuje się dorosły, kiedy zacznie samodzielnie czytać sylaby i prawidłowa artykulacja pojawi się najpierw podczas czytania. Tym bardziej, że już czas, by Synek rozpoczął naukę czytania.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska