Chcesz, by Twoje dziecko polubiło matematykę i chętnie przyswajało wiedzę, ale nie wiesz, kiedy i w jaki sposób przekonać je do zaprzyjaźnienia się z „królową nauk”? Podpowiadamy: zacznijcie poznawać matematykę, gdy maluch osiągnie wiek przedszkolny. W jaki sposób? Oczywiście przez zabawę! Gwarantujemy, że dla przedszkolaków przyswajanie wiedzy matematycznej jest tak proste, jak nauka mówienia.
Matematyka jest super ciekawa!
Małe dzieci to urodzeni odkrywcy - kreatywni i nie bojący się innowacyjnych rozwiązań. Potraktujcie naukę matematyki jak fascynującą podróż do świata wiedzy. A uczyć możecie się dosłownie wszędzie: w domu, w sklepie czy na spacerze. Obserwujcie otoczenie i liczcie przedmioty wokół Was. Odnajdujcie figury geometryczne. Zbierajcie kasztany i rozdzielcie je między siebie „po równo”. Te, z pozoru banalne, czynności stymulują myślenie operacyjne malucha, ćwiczą pamięć, pobudzają wyobraźnię, uczą dostrzegania szczegółów, analizowania, porównywania, ale co najważniejsze, są ciekawe, zabawne i nie wymagają wysiłku. Wystarczy garść dobrych pomysłów i szczypta kreatywności!
Zrób to sam!
Nauka matematyki staje się jeszcze bardziej atrakcyjna, gdy maluch sam przygotuje odpowiednie materiały. Poniżej przedstawiamy kilka gier matematycznych, które w łatwy sposób przygotujecie własnoręcznie:
1. Potrzebne będą małe kolorowe miseczki: naklejcie na nich cyfry o 0 do 9. Następnie zbierzcie na spacerze garść kamyków. Poproś malucha, by wrzucił do misek tyle kamyków, ile wskazuje cyfra.
2. Wytnijcie z papieru koła i złóżcie je na pół. Wokół brzegów narysujcie małe kwadraty, które przypominają zęby (tak, by wyciętą koło przypominało otwartą buzię). Następnie rzućcie kostką. Zadaniem malucha jest pokolorowanie tylu ząbków w „buzi”, ile wskazała kostka.
3. Do kolorowego sznurka doklejcie karteczki z cyframi. Następnie nawleczcie na sznurek kolorowe koraliki (tyle koralików, ile wskazuje cyfra na karteczce).
4. Narysujcie zarys swojego ulubionego zwierzątka i wpiszcie w niego cyfry w losowej kolejności. Następnie rzućcie kostką i spróbujcie znaleźć cyfrę, która wypadła.
Maluchy można uczyć również wyliczanek (np. „Entliczek-pentliczek”), wymyślać zagadki matematyczne (np. „Zosia ma w koszyku pięć jabłek. Dwa oddała Oli. Ile jabłek zostało?), czy dawać proste polecenia typu: „Przynieść trzy szyszki”, „Potnij kartkę na cztery części”.
Źródło: mFundacja; 3. edycja programu mPotęga - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kątach
Wspieranie matematycznych zdolności przedszkolaka daje dziecku fundament na kolejne lata, gdy przyjdzie mu zmierzyć się z nauką w szkolnej ławce. Należy jednak pamiętać, że kreatywne przyswajanie wiedzy matematycznej musi być kontynuowane również na dalszych etapach edukacji - w przeciwnym wypadku efekty, które osiągnęliśmy, mogą zostać zmarnowane. Wiedzą o tym twórcy Programu „mPotęga”, którzy zorganizowali specjalne konkursy grantowe mające na celu zainspirowanie nauczycieli, rodziców oraz pasjonatów matematyki, aby przezwyciężali schematy, rutynę i zachęcali swoich uczniów do przygody z matematyką.
W ramach IV edycji Programu „mPotęga” realizowane są dwa konkursy grantowe:
1. Konkurs grantowy – uczniowie 4-7 klas szkoły podstawowej na przygotowanie różnego typu gier (planszowych, terenowych, innych) i zabaw edukacyjnych, quizów matematycznych oraz warsztatów dla rodziców - jak wspierać dziecko w pokonywaniu trudności w uczeniu się matematyki.
2. Konkurs grantowy – uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - dla grup uczniów wraz z opiekunem, na przygotowanie pokazów, zajęć matematycznych, gier (m.in. terenowych, miejskich), quizów, filmików edukacyjnych, pokazujących, że matematyka może być przyjemna i że jest wszechobecna.