Dla rodziców

Jak NIE uczyć dziecka matematyki?

„Nie dam rady”, „Nie rozumiem”, „Nie potrafię”, a w końcu: „Nie będę tego robił!” - to przykre zdania, które nie raz słyszeliśmy z ust młodych uczniów zniechęconych nauką matematyki. Badania pokazują, że dzieci już po kilku miesiącach nauki w pierwszej klasie mogą stracić zainteresowanie matematyką. Mało tego, zniechęcone dzieciaki stają się również mniej twórcze w innych dziedzinach!

 

Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego w 2014 roku matury z matematyki nie zdał aż co trzeci uczeń w Polsce? Czy polskie dzieci nie są uzdolnione matematycznie? A może to my, dorośli, popełniliśmy błąd?

 

Najnowsze badania wykazały, że naukę matematyki powinno rozpocząć się już w przedszkolu, a potem w ciekawy i kreatywny sposób kontynuować, gdy dziecko pójdzie do szkoły. Niestety nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, a wiedza matematyczna jest ignorowana na wczesnych etapach edukacji. Od najmłodszych lat dzieciaki słyszą, że to wymagający przedmiot, że rzadko kto ma „matematyczny umysł”. Dostając takie informacje od najbliższego otoczenia maluchy zaczynają bać się tego przedmiotu, już na wstępie są zniechęcone i zdemotywowane.

 

Jakie są skutki negatywnego podejścia do matematyki? Młodzi uczniowie odczuwają niechęć wobec matematyki, przez co później rzadko wybierają studia na kierunkach technicznych. Uczelnie humanistyczne są oblegane, a na polskim rynku pracy już teraz brakuje osób z technicznym wykształceniem!

 

Źródło: mFundacja; 3. edycja programu mPotęga - Szkoła Podstawowa im. M.Konopnickiej w Kowalewie Pomorskim

 

Blokowanie rozwoju matematycznych umiejętności już we wczesnym dzieciństwie może zaważyć na przyszłej karierze dziecka. Tym problemem zainteresowała się mFundacja. Twórcy Programu „mPotęga” pragną zmobilizować i zainspirować nauczycieli, rodziców oraz pasjonatów matematyki, aby przezwyciężali schematy, rutynę i zachęcali swoich uczniów do przygody z matematyką. Specjalnie przygotowane konkursy grantowe powinny stać się impulsem do poszukiwania kreatywnych, atrakcyjnych sposobów poznawania przez młodzież świata matematyki. To inwestycja w przyszłość młodego pokolenia!

 

Jak rozpoznać, że dziecko jest znudzone matematyką i ma trudności w uczeniu?

 

Przede wszystkim, ucznia należy bacznie obserwować. Zniechęcony maluch będzie zamknięty w sobie i apatyczny (albo wręcz przeciwnie, nadpobudliwy i przeszkadzający w lekcji), niezainteresowany przedmiotem, wolno pracujący, nie rozumiejący poleceń, a nawet unikający matematyki lub lekcji w ogóle! Warto znać te symptomy, by jak najszybciej podjąć odpowiednie działania.

 

Oto 10 wskazówek dla rodziców uczniów, którzy mają problem z nauką matematyki:

1. Nie upokarzaj dziecka: bo ono jak Ty, ma silne poczucie własnej godności.
2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru w miarę możliwości jak najczęściej.
4. Jeśli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu, dziecko i tak wie kiedy popełniasz błędy.
5. Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób.
6. Nie mów „zrobisz to, bo ja tak chcę“ – jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
7. Jeśli wydajesz polecenia dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić „z góry swego autorytetu“.
8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny. I nie musisz być w zgodzie z innym dorosłym przeciwko dziecku, jeśli wiesz, że on nie miał racji.
9. Gdy nie wiesz jak postąpić, pomyśl, jak Ty poczułbyś się będąc dzieckiem
10. Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.
(Beata Arcimowicz, "Jak wspierać ucznia w nauce matematyki? - materiały uczestników sieci współpracy i samokształcenia")

 

Poznawanie świata jest przygodą, a pierwiastek matematyki dziecko znajdzie w codziennych czynnościach. Kwestia tylko, czy poddamy się sile schematów, czy też sami podejdziemy do kreatywnego sposobu pokazywania “królowej nauk” i zmobilizujemy nauczycieli do „otwarcia się” na niekonwencjonalne metody. Wzbudzenie zainteresowania przedszkolaka i mądra motywacja do nauki jest kluczowa, by w przyszłości młody człowiek podchodził do zagadnień matematycznych z ciekawością, a nie lękiem.

Dla rodziców – pozostałe:

Cytaty dzieci

Ala 10 lat:

Matematyka to taka dziwna pani w okularach co wie wszystko. »

Ania 6 lat:

Matematyka jest.... bardzo mądra :) »

Natalka lat 8:

Matematyka to królowa nauki. Taka bez korony. »

Ala lat 6:

Trzeba się uczyć matematyki, żeby umieć liczyć. Liczenie jest potrzebne, żeby robić zakupy i kupować dobre rzeczy. »

Jasiek, lat 10:

Uczę się matematyki, bo ją lubię i to może mi się przydać. Chciałbym kiedyś projektować gry komputerowe. »

Adaś lat 6:

Matematyka to taki stwór zbudowany z cyferek. »

Nina, lat 9:

Matematyka to fajna zabawa. »

© CzasDzieci.pl 2024