Warszawa

Przypominamy laureatów Słoneczników 2012 - Kraków

Przypominamy laureatów Słoneczników 2012 - Kraków

Słoneczniki to konkurs, w którym nagrody przyznaje się za przygotowanie wydarzeń będących najbardziej rozwojową inicjatywą dla dzieci w wieku 0-14 lat. Jako nagrodę przyznane zostały Statuetki Złotych Słoneczników, czyli nagrody Jury składającego się z ekspertów w dziedzinie rozwoju i wychowania dzieci oraz Nagrody Rodziców przyznane za zdobycie największej ilości głosów w otwartym plebiscycie podczas II etapu konkursu. Laureaci Nagród Rodziców oraz Statuetek Złotych Słoneczników to organizatorzy, którzy przygotowali najbardziej korzystne dla rozwoju dzieci wydarzenia, które jednocześnie są najlepszą formą rozrywki. Nagrody były przydzielane w poszczególnych kategoriach:

 

Kategoria JĘZYK – odpowiada rozwijaniu u dziecka inteligencji językowej,
Kategoria LOGIKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji logicznej/matematycznej,
Kategoria SZTUKA WIZUALNA – odpowiada rozwijaniu inteligencji wizualno - przestrzennej,
Kategoria MUZYKA – odpowiada rozwijaniu inteligencji muzycznej,
Kategoria RUCH – odpowiada rozwijaniu inteligencji ruchowej,
Kategoria PRZYRODA – odpowiada rozwijaniu inteligencji przyrodniczej.

 

W 2012 roku główne nagrody - Statuetki Złotych Słoneczników - zostały przyznane dla inicjatyw:

 

 

Kaligrafia dla dzieci

Organizator: Kaligraf

Kategoria JĘZYK

 

W tej kategorii nagrodę rodzice przyznali „Kaligrafii dla dzieci” – warsztatom organizowanym przez firmę Kaligraf. Udział w nich może wziąć każdy, nie ma ograniczeń wiekowych, jedynym warunkiem jest to, aby dziecko umiało pisać. W czasie warsztatów można się przyjrzeć bliżej zagadnieniom takim jak: kaligramy, monogramy, epistolografia, inicjał, uncjała, kapitała, italika, pismo rondowe, pismo gotyckie, pieczęcie lakowe. Można nauczyć się także alfabetu rosyjskiego, greckiego a nawet hebrajskiego, czy poznać historię pisma różnych kręgów kulturowych. Warsztaty skierowane są przede wszystkim dla dzieci mających problemy z pisaniem. Dzięki nim można poprawić charakter pisma i pozbyć się wszystkim problemów z nim związanymi.

 

Rodzice zadowoleni są z profesjonalnych pracowników, którzy mają dużą wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu takich warsztatów. Chwalą także prowadzącego, który podchodzi do swojej pracy profesjonalnie i uczy dzieci wytrwałości. Dzięki firmie Kaligraf dzieci szybciej i skuteczniej uczą się sztuki pisania. Nabierają także wartościowych cech, takich jak: wytrwałość, pilność, cierpliwość czy systematyczność. Zwykłe próby poprawienia problemów z pisaniem u swych dzieci nie przynoszą takich efektów, jak parę godzin spędzonych na warsztatach. Nagroda jak najbardziej słusznie została przyznana tej inicjatywie, którą pochwalają wszyscy rodzice, oto wypowiedzi niektórych z nich:

 

„Dzięki zajęciom z kaligrafem przykry szkolny obowiązek przekuty został w niesamowitą frajdę i relaksujące zajęcie.”

 

„Umiejętność pięknego pisania to umiejętność odbierania piękna natury, piękna przedmiotów i ćwiczenia cierpliwości w osiągania celu. W dobie bylejakości jest to piękna inicjatywa.”

 

„Kaligraf otrzymuje głos za niezwykłą pasję prowadzącego, doskonałe przygotowanie pod względem merytorycznym i dobre podejście do dzieci w temacie wymagającym tyle cierpliwości.”

 

Pomysł jest trafny, który rozwija u dzieci pasję pisania i wyrabia wiele pozytywnych cech charakteru. Promocja kaligrafii wśród najmłodszych jest zwłaszcza atrakcyjna dla tych, którzy szukają niesztampowego zajęcia dla swoich pociech. Psycholodzy są zdania, iż warsztaty, które odbywają się w lepszej atmosferze niż w szkole, pozytywnie wpływają na rozwój dziecka.

 

 

Zajęcia i turnieje szachowe dla najmłodszych

Organizator: Sekcja szachowa TS Wisła Kraków

Kategoria LOGIKA

 

Sekcja szachowa TS Wisła Kraków prowadzi zajęcia i turnieje szachowe dla dzieci powyżej 4 lat. Oprócz wykwalifikowanych trenerów, uczestnicy mogą skorzystać z pomocy psychologa. Nauka gry w szachy to nie tylko dobra zabawa, ale również dobre ćwiczenie umysłu i ciała. Członkowie z opłaconymi składkami mogą korzystać z obiektów, wstęp wolny na imprezy TS Wisła Kraków, udział w turniejach szachowych z cyklu Mistrzostw Polski oraz Europy i Świata.

 

Szachy, mimo iż to tylko gra, uczy wielu rzeczy np. samodzielnego myślenia, cierpliwości, odpowiedzialności, czy pokory. Pozwalają rozwijać inteligencję, pamięć, uczą logiki. Wielu rodziców pochwala taką formę spędzania czasu, mówią:

 

„Nauka umiejętności logicznego myślenia jest w ostatnich latach niestety bardzo zaniedbywana w polskim systemie kształcenia. Usunięcie matematyki, jako obowiązkowego przedmiotu maturalnego tylko pogłębia to zjawisko. Jako przedstawiciel kadry zarządzającej mam możliwość obserwowania negatywnych skutków tego podejścia dla polskich przedsiębiorstw i pracowników. Dlatego inicjatywy rozwijające logiczne myślenie należy wspierać z całą mocą mając na względzie przyszłość naszych dzieci, szczególnie w związku z możliwością konkurowania na otwartym rynku pracy.”

 

„Szachy pozwalają rozwinąć u dzieci logiczne myślenie, umiejętność podejmowania decyzji a przy tym są świetną zabawą. Uczą dzieci rywalizacji fair-play oraz umiejętności radzenia sobie ze słodkim smakiem zwycięstw, a także goryczką porażki.”

 

„Szachy, jak wszyscy wiemy, pomagają rozwijać logiczne, strategiczne i taktyczne myślenie a także rozwijają wyobraźnię. Dzieci za pomocą gry - zabawy uczą się szybko i samodzielnie podejmować decyzje, mając na względzie obrany przez siebie plan. Szachy ćwiczą pamięć i koncentrację, bez których człowiek sobie w obecnym świecie nie poradzi:).”

 

„W zgłoszonej inicjatywie Organizator odpowiada poziomem królewskiej grze - zajęcia są pasjonujące i świetnie zorganizowane - zaś prowadzący je mistrz szachowy ma u podopiecznych wielki autorytet, z łatwością budowany zdolnościami pedagogicznymi. Może wystarczy powiedzieć, że na pierwszych zajęciach zarówno ja jak i inni rodzice z szokiem obserwowaliśmy, że grupa 5- 7-latków od 1,5 godziny z uwagą słucha opowieści o szachach. Informacja, że 'dzisiaj nie może iść na szachy jest równoznaczna z płaczem i protestem Synka. Z całą pewnością te zajęcia szachowe to bardzo, bardzo jasny element w codziennych zmaganiach Synka.”

 

Psycholodzy twierdzą, że zajęcia rozwijające szereg ważnych umiejętności, jak koncentracja, logiczne myślenie i wyobraźnia w przystępny sposób, zawsze będą korzystne dla prawidłowego rozwoju dziecka. Oprócz podstawowych korzyści, można nabyć umiejętność radzenia sobie w towarzystwie innych dzieci. Ważne jest to, iż pociechy mają kontakt z rówieśnikami, co wpływa pozytywnie na umiejętności społeczne.

 

 

Sztukolotnia

Organizator: Duet Justyn, Śródmiejski Ośrodek Kultury

Kategoria SZTUKA WIZUALNA

 

Duet Justyn oraz Śródmiejski Ośrodek Kultury zorganizowali „Sztukolotnię” – warsztaty dla dzieci w  grupach wiekowych: 2-4 lat; 5-10 lat; 11-15 lat. W czasie ich trwania uczestnicy mają możliwość poznać podstawowe zagadnienia sztuki, takie jak: kolor, światło, kreska, ruch, wielkość, kompozycja, przestrzeń, czyli uniwersalne zasady kreacji artystycznej. Dzieci, którym poświęcony jest projekt Sztukolotnia, urodziły się w świecie multimediów, łatwego dostępu do Internetu, na co dzień mają do czynienia ze smartfonami, iPadami, iPodami, laptopami, mp3, drukarkami, skanerami, z obrazem cyfrowym. Projekt rozbudzi zainteresowanie dziecka do kreacji, przekształcania obrazu zastanego w telewizji, wykorzystywania urządzeń do zmieniania skali, zabawy z proporcjami.

 

Rodzice chwalą oryginalny pomysł warsztatów i ich funkcjonalność. Projekt jest bardzo słuszny i trafny, przez wzgląd na czasy, w których nasze dzieci dorastają. Opinie rodziców są pozytywne:

 

„Dzieci podczas warsztatów mają możliwość rozwijania wszystkich swoich zmysłów, pobudzania wyobraźni, tworzenia „czegoś z niczego”. Dzięki Sztukolotni w każdym maluchu rodzi się mały artysta pełen kreatywności i baczny obserwator otaczającego świata i praw nim rządzących. Dzięki barwnym charakterom prowadzących zajęcia, krakowskich artystek, dzieci jednocześnie świetnie się bawią i kreują swoją osobowość.”

 

„Sztukolotnia jest to cykl warsztatów dla najmłodszych dzieci, który wspaniale rozwija ich różnorodne umiejętności: przebywania w grupie, komunikacji z rówieśnikami, wykonywania wspólnie zadań o charakterze edukacyjnym i artystycznym, porozumiewania się, wyrażania emocji, nieskrępowanej, twórczej zabawy. Dziecko poznaje bardzo wiele nowych rzeczy i rozwija się wielokierunkowo. Bardzo lubi przychodzić na warsztaty.”

 

„Zgłaszam Warsztaty Artystyczne Sztukolotnia, ponieważ jest to propozycja inna niż wszystkie. Zajęcia prowadzone są przez dwie wspaniałe Justyny - artystki: Justynę Sławik i Justynę Mazur. Każde spotkanie ma temat przewodni: kreska, odległość, latanie... i wokół tego tematu wszystko się dzieje. A co się dzieje? Za każdym razem coś innego! Pomysły twórczyń są niesamowite. Propozycje są ciekawe i dostosowane do wieku uczestników zajęć. Justyny wprowadzają dzieciaki w wspaniały świat sztuki, w sposób pełen kreatywności, zachwytu nad samodzielnością dzieci i pobudzający do tworzenia. A to wszystko za naprawdę niewielką cenę, co jakby nie patrzeć, też jest dużym atutem, bo większość zajęć dla dzieci to koszt 25/30zł za godzinę, a Sztukolotnia, to wspaniała kreatywna zabawa za TYLKO 7zł!.”

 

Przytoczone niżej wypowiedzi psychologów świadczą o tym, że nie tylko rodzice są zadowoleni z takiej inicjatywy. Okazało się, że Sztukolotnia to pomysł „trafiony w dziesiątkę”:

 

„Brawa za niezwykłe i oryginalne zajęcia oraz ciekawą formę, które uczą prawdziwej kreatywności, pomysłowości, będąc jednocześnie dostosowanymi do rozwoju dziecka i jego potrzeb. Ujmują też wypowiedzi rodziców, zwracających uwagę na interpersonalne zdolności osób prowadzących zajęcia - nie bez znaczenia!”

 

„Przemyślany od początku do końca program uderza zarówno swoją złożonością, jak i chęcią jego twórców do łączenia wielu aspektów współczesnej sztuki i technologii. Elastyczność programu oznacza, że może on stanowić doskonałą odskocznię do dalszych działań artystycznych dla najmłodszych, gwarantując przy tym, że zdobyte umiejętności będą miały również praktyczny wymiar.”

 

 

W sześć koncertów dookoła świata

Organizator: Filharmonia Krakowska

Kategoria MUZYKA

 

Koncerty dla dzieci - są formą obcowania z muzyką klasyczną, przygotowaną z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Inicjatywa ta przeznaczona była dla dzieci w wieku 2 – 8 lat. Spotkania odbywające się w filharmonii przybliżają dzieciom świat dźwięków, prezentują bogate instrumentarium, a młodym wykonawcom – dają możliwość przedstawienia swoich umiejętności przed szerokim gronem odbiorców.

 

Rozwijanie zainteresowań dzieci w dziedzinie muzyki pozwala kształtować ich zdolności muzyczne. Forma edukacyjna spotkań ma wpływ na to, iż rodzice chętniej odwiedzają filharmonię ze swoimi pociechami. Ciekawie przygotowane występy sprawiają, że dzieciaki nie mogą się nudzić. W kategorii „muzyka” Filharmonia Krakowska zdobywa wszystkie nagrody, zarówno główną jak i Nagrodę Rodziców. Oprawa muzyczna, ciekawe występy, aspekt edukacyjny i wpływ na rozwój – to wszystko, co przygotowano dla małych pociech. Oto wypowiedź zadowolonego rodzica:

 

„Spotkania z Babcią Melodią, Dziadkiem Rytmusem oraz Klawiaturką Fortepianową maja charakter edukacyjny. To czas zabawy a jednocześnie nauki, zarówno dla dziecka jak i rodzica. Dzieci uczestniczą w muzycznej wędrówce po świecie, poznając przy tym twórczość znanych kompozytorów. Ciekawy scenariusz, różnorodność form muzycznych: muzycy (mali i duzi), instrumenty (cichutkie i dudniące, drewniane i blaszane), występy taneczne (folkowe, klasyczne i nowoczesne) sprawiły, że nasza 4-letnia Emila nie mogła doczekać się kolejnego spotkania. Szczerze polecam!”

 

Psycholodzy ubolewają, że we współczesnym wychowaniu dzieci, muzyka klasyczna odgrywa zbyt mała rolę. Wpływa to niekorzystnie na osobowość, ponieważ muzyka poważna rozwija wrażliwość i intelektualność. Dzięki filharmonii dzieci uczą się nowych rzeczy, oraz mają możliwość wystąpić przed innymi, prezentując swoje umiejętności.

 

 

 

„Planeta taniec” - projekt taneczno-teatralny dla dzieci

Organizator: Teatr Tańca DF Spektakl

Kategoria RUCH

 

Projekt, który działał na zasadzie zajęć warsztatowych, przeznaczony był dla dzieci w wieki 6 – 9 lat. W czasie prób dzieci mogły nauczyć się wielu rzeczy i rozwinąć swoje zdolności, np.: umiejętność improwizacji, współpracy z rytmem, panowanie nad ciałem, pamięć ruchową, czy choćby wyobraźnie. Dzieci ćwiczyły wspólnie z dorosłymi mającymi większe umiejętności i doświadczenie. Zwieńczeniem całorocznej pracy w projekcie „Planeta taniec” był spektakl w konwencji teatru tańca, w którym udział wzięli, prócz dzieci, tancerze Teatru Tańca DF. Takie przedsięwzięcie pozwoliło zapoznać się najmłodszym z poszczególnymi etapami procesu produkcji widowiska scenicznego, wystawianego na profesjonalnej scenie.

 

Rodzice twierdzą, że inicjatywa warsztatów tanecznych jest bardzo potrzebna. Wpływają, bowiem pozytywnie na ich pociechy, które mają możliwość zapoznać się ze światem tańca bardzo dokładnie. W tańcu mogą także wyrażać swoje emocje i uczucia. Poniżej przedstawiamy wypowiedzi rodziców, świadczące o słuszności przyznania głównej nagrody projektowi „Planeta Taniec”:

 

„Bajkowe, cudowne widowisko, gdzie dzieci pod czujnym okiem dorosłych tancerzy realizują swoje marzenia, stają się aktorami. Pląsając po scenie w takt muzyki uczą się harmonii i działania w grupie, a ich wysiłki zostają nagrodzone brawami.”

 

„Projekt Teatru Tańca DF „Planeta Taniec” to zupełnie nowatorska inicjatywa, polegająca na współpracy dzieci w wieku 6-9 lat z dorosłymi tancerzami przy tworzeniu wspólnego spektaklu, w którym kluczowa rolę odgrywa ruch, zdolność reagowania na dźwięki, wyobraźnia i pamięć ciała. Dzieci przez cały rok szkolny uczestniczyły w warsztatach uwieńczonych przedstawieniem pt.: „Lulilulilajka”, który spotkał się z zachwycającym przyjęciem przez widzów obecnych w NCK-u 10 czerwca 2012 roku.”

 

Psycholodzy uważają, że współpraca dzieci z dorosłymi podczas warsztatów to doskonały pomysł. Dzięki takiej współpracy, tancerze mogli podzielić się swoim cennym doświadczeniem i przekazać go podopiecznym. Ci z kolei, dodatkowo mogli nauczyć się współpracy w grupie oraz wytrwałości. Psycholodzy wypowiadają się na temat projektu „Planeta taniec” bardzo przychylnie:

 

Planeta taniec to wyjątkowe przedsięwzięcie, m.in. dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu, jakim były wspólne próby dzieci i dorosłych tancerzy. Łączy się z tym szereg korzyści psychologicznych dla dzieci (i dorosłych, którzy mają okazję samorozwoju w kontakcie z dzieckiem). Mali tancerze mają możliwość nie tylko poznawać i doskonalić swoje zdolności ruchowe, rozwijać pamięć ruchową, kontrolę nad ciałem, umiejętność improwizacji i kreatywność, ale także zdobyć wyjątkowe doświadczenie, jakim jest współpraca przy jednym projekcie z osobami dorosłymi. Jest to wyjście poza schemat typowych „zajęć dla dzieci”, wyjście burzące bariery między dziećmi i dorosłymi, pozwalające doświadczyć jednym i drugim poczucia wyjątkowej jedności, opartej na bogactwie czerpanym z różnic indywidualnych, a także tych rozwojowych, związanych z wiekiem tancerzy. Dzieciom dało to szansę bliższego spojrzenia na świat dorosłych, spostrzeżenia, że oni także mogą bać się występu, zaobserwowania, jak radzą sobie z tremą, z trudnymi doświadczeniami, jak cieszą się na wspólne przedstawienie. Niezaprzeczalną korzyścią dla dzieci są również zmiany, jakie mogły zajść w dorosłych – ich uwrażliwienie na potrzeby i emocje dzieci, zwiększenie gotowości i umiejętności współdziałania z dziećmi. Projekt dał dzieciom możliwość podniesienia poczucia własnej wartości, przełamywania barier fizycznych i psychicznych, doświadczenia uniwersalności ludzkich emocji, nauki współpracy oraz przyswojenia wartości, jaką jest szacunek dla odmienności.”

 

 

Uniwersytet Dzieci

Organizator: Fundacja Uniwersytet Dzieci

Kategoria PRZYRODA

 

Fundacja zainspirowana programem akademickim, postanowiła stworzyć, dla dzieci w wieku od 6 do 13 lat, zajęcia i wykłady, które będą działać na zasadzie tych na studiach uniwersyteckich. Zajęcia odbywały się w soboty w salach uczelni wyższych i dotyczyły wielu dziedzin nauki. Chętni mieli do wyboru cztery kierunki: Odkrywanie, Tematy, Mistrz i Uczeń, Inspiracje. Nauczanie prowadzili wykładowcy z prestiżowych uczelni, oraz specjaliści mający ogromną wiedzę w danej dziedzinie. Warto podkreślić, że to najstarszy uniwersytet dla dzieci w Polsce.

 

Rodzice są zadowoleni z inicjatywy Fundacji Uniwersytetu Dzieci. Popierają ten pomysł, ponieważ łączy on zabawę z nauką. Dzieci bardzo się cieszą jak mają iść na uniwersytet. Czują się jak prawdziwi studenci. Chwalą się swoimi indeksami i wiedzą, którą zdobywają. Zajęcia, prowadzone na prawdziwych uczelniach, pozwalają najmłodszym poznać jak wygląda świat uczelni wyższych, jak zorganizowane jest nauczanie, z jakimi problemami i wyzwaniami mają do czynienia studenci. To wszystko kształtuje młodego człowieka i zachęca go do dalszego samokształcenia się. Oto kilka wypowiedzi rodziców, którzy są zadowoleni z powstałej inicjatywy:

 

„Wyjątkowa inicjatywa, która wraz z upływem czasu nie traci, a zyskuje i działa na nowych polach; szczególnie cenne jest to, że zaczynając od edukacji najmłodszych i ich rodziców, teraz zmienia polską szkołę, prowadząc zajęcia dla nauczycieli i uczniów, pokazując jak może wyglądać lekcja i jak może uczyć nauczyciel.”

 

„Uniwersytet Dzieci udowodnił, że nauka jest ciekawa i różnorodna. Dzieci dowiadują się mnóstwa ciekawych rzeczy i uczą się w sposób najbardziej przyjazny, czyli poprzez działanie, w odróżnieniu od tego, co mają, na co dzień w szkole. Dlatego nie mogą się doczekać na koleje zajęcia:) Same zajęcia są perfekcyjnie zorganizowane.”

 

„Rozpala chęć poznawania nowych rzeczy poprzez kontakt z ciekawymi ludźmi i ich opowieści o pasji oraz możliwość wejścia tam, gdzie inni nie mają wstępu.”

 

Psycholodzy mówią, że uniwersytet to świetny projekt, który dostosowany jest do wieku i możliwości dzieci. Mogą one wcielić się w dorosłego i przekonać się jak wygląda nauka na uczelni wyższej. Zajęcia pozwalają rozwijać indywidualne zainteresowania, oraz poszerzać znacznie swoje horyzonty. Rozbudzają większą ciekawość poznawania świata, a przy tym niezwykle motywują do poznawania nowych dziedzin wiedzy. Na Uniwersytecie Dzieci wiedza, która była przekazywana, wykraczała poza szkolny program nauczania. Rozwój intelektualny jest, zatem wyższy niż u przeciętnych dzieci. Kiedy dziecko ma do czynienia z nauką już od najmłodszych lat, to w przyszłości czuje większe zainteresowanie swoim rozwojem i samo chce się kształcić. Zdecydowanie najlepsza inicjatywa edukacyjna.

 

 

Zobacz też:

Laureaci Nagrody Rodziców - Słoneczniki 2012 Kraków

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć