Warszawa

Jak zmienił się rynek gier online dla dzieci w ostatnim czasie?

Jak zmienił się rynek gier online dla dzieci w ostatnim czasie?

Kiedy pod koniec stycznia 2021 roku wielu użytkowników nie mogło uruchomić swojej ulubionej gry Flash na komputerze, szczególnie na najmłodszych użytkownikach wywarło to ogromne wrażenie.

 

Wielu myślało, że to wirus, awaria komputera lub brak Internetu. Po kliku na ulubiona grę w technologii Flash użytkownik przekierowywany był na stronę Adobe z adnotacją że Flash zakończył swój żywot i technologia ta nie będzie już wspierana.

Początki decyzji o zlikwidowaniu technologii Flash i jej świetnego języka Action Script 3 sięgają czasów i nacisków śp. Steve’a Jobsa i firmy Apple. Uważał on, że technologia ta jest zbyt zasobożerna aby mogła upowszechnić się na telefonach i że Apple nigdy nie wdroży Flasha na iPhonach i swoich Mac’ach. Później gruchnęła wiadomość od firm produkujących oprogramowanie antywirusowe, że Flash jest niebezpieczny i posiada luki w zabezpieczeniach. Krok po kroku Adobe zostało zmuszone do zakończenia tego projektu.

 

Czy jednak na pewno nie ma już żadnej alternatywy?

 

Społeczeństwo programistów i developerów oprogramowania szybko zaczęło prace nad emulatorami Flash Playera tak aby można było dalej grać w gry online w tej technologii.

 

Najbardziej znanym jest projekt Ruffle wspierający gry napisane głównie w Action Script 2.0 i niektóre pozycje w AS 3.0, który jest wciąż dopracowywany. Praktycznie każdego dnia na ich stronie Ruffle ma aktualizację z czego wynika, że projekt jest w fazie zaawansowanych, nieustających prac programistycznych.

 

Inną drogę wybrała firma Leaning Technologies rozwijająca projekt CheerpX. Oparty jest on na licencji Adobe, dość kosztownej, ale w pełni odzwierciedlającej Flash Playera. Gry są w pełni kompatybilne z Flashem i  AS3.0. Niestety licencja na korzystanie z tej technologii to koszt wielu tysięcy dolarów rocznie. Nie jest to więc na razie w zakresie rynku gier online a raczej projektów biznesowych, które stworzone były w technologii Flash. Choć firma przyznaje się pracować nad jakimś rozwiązaniem licencyjnym tylko dla gier Flash.

 

W sieci powstało wiele stron opartych na emulatorach flasha, gdzie można zagrać jeszcze wciąż w ulubione gry dla dzieci typu Mario, Spiele Affe, Age of War, Into Space, Epic War, Plants vs Zombies itp.

 

Gry te możemy znaleźć np. tutaj: https://www.spielgiraffe.com bądź w wersji polskiej tutaj: https://www.grywacz.pl.

 

Młodzież i początkujący programiści powinni skupić się obecnie na nauce C# i środowiska Unity 3D do opracowywania nowych gier. Ciekawą alternatywą jest też Construct oparty na HTML 5 przeznaczony do tworzenia gier 2D. Najmłodsi zaś powinni zacząć przygodę z programowaniem od prostego, wizualnego  języka programowania – Scratch.

 

Podsumowując można powiedzieć, że umarło, a wciąż żyje i tyczy się to Flasha. Nawet jeżeli emulatory w pełni będą potrafiły poprawnie wyświetlić gry i programy w tej technologii, to jednak sam Flash już się nie rozwinie a AS 4.0 nie powstanie. Pozostają więc takie narzędzia do produkcji gier jak Unity 3D, Construct, i HTML5.

 

Może w przyszłości powstanie coś równie dobrego, a jak nie, to pozostaje cieszyć się nam z tytułów wypuszczanych przez wiele lat w których grafika i muzyka nie ma sobie jak do tej pory równych.

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć