Warszawa

Zawody przyszłości - gdzie będą pracować nasze dzieci

Zawody przyszłości - gdzie będą pracować nasze dzieci

Ponad połowa naszych dzieci będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Wiele stanowisk zmieni swoją specyfikę w wyniku wdrożenia innowacji, a część dotychczasowych funkcji przejmą rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

 

Nowoczesne technologie zmieniają zapotrzebowanie rynku pracy, a coraz ważniejsze stają się kompetencje takie jak inteligencja emocjonalna, umiejętność myślenia analitycznego, „active learning”, czyli umiejętność aktywnego przyswajania kompetencji, a także przede wszystkim kreatywność. Wyjątkowo ważna będzie również elastyczność i gotowość do zmiany zawodu albo formy zatrudnienia.

 

W sektorze TMT (telekomunikacja, media, technologia) gospodarki światowej zabraknąć ma ponad 4 milionów wykwalifikowanych pracowników, w tym profesjonalistów IT. Oto kilka ciekawych, nowszych zawodów, o których już teraz można opowiedzieć dzieciom, by wzbudzić w nich chęć pogłębiania wiedzy z zakresu technologii:

 

Legalny haker

 

Inaczej pentester. Legalny haker zostaje poproszony przez dane przedsiębiorstwo lub instytucję, by włamał się do systemu w celu wykrycia luk w zabezpieczeniach. W niektórych przypadkach otrzymuje część danych i ma za zadanie przetestować dany fragment oprogramowania, sprzętu lub aplikacji. Czasem nie dostaje żadnych informacji od firmy i musi działać sam, jakby był zwykłym hakerem.

 

Może dokonać cyberataku z siedziby firmy lub z zewnątrz, na przykład wykorzystując usługę VPN do wirtualnej zmiany lokalizacji. Wiele większych firm, jak Google, Mozilla, Facebook, Uber, czy polskie Allegro bierze udział w specjalnym programie Bug Bounty, który polega na przyznaniu nagród osobom, które wykryją luki w ich systemie zabezpieczeń. Może to być świetna okazja do zdobycia reputacji w branży.

 

Specjalista ds. mediów społecznościowych

 

Media społecznościowe to świat, w którym w różnym stopniu uczestniczy właściwie już każdy. Social media to świetne miejsce dla kampanii marketingowych, obszar, który wciąż się rozwija. Aby dbać o wizerunek marki, nie wystarczy znać funkcji, trzeba też śledzić na bieżąco innowacje, rozwijać umiejętności, reagować na zmiany trendów i trzymać nerwy na wodzy, gdyż w Internecie każdy może napisać właściwie wszystko.

 

 

Specjalista ds. mediów społecznościowych ustala plan działania, optymalizuje budżet, monitoruje wyniki kampanii, raportuje efekty swojej pracy. Przydatna będzie wiedza z zakresu socjologii, PR, marketingu internetowego, technik pozycjonowania i tworzenia treści. Równie ważne będą inne zawody związane z marketingiem online.

 

Analityk Big Data

 

Big Data to najprościej ujmując wielkie zbiory danych, które podlegają przetworzeniu i analizie. Analityk Big Data przeprowadza testy A/B (odpowiedź na pytania: tak / nie / być może), przetwarza dane w chmurze, tworzy wizualizacje w celu zaprezentowania danych. Celem pracy jest wydobycie sensu z ogromu informacji, które mogą dotyczyć właściwie wszystkiego. Wykorzystuje w tym celu wyspecjalizowane mechanizmy z zakresu sztucznej inteligencji, które w miarę przyjmowania nowych danych uczą się określonych zachowań i przedstawia zalecenia dotyczące tworzenia nowych produktów i usług. Stanowisko wymaga oczywiście umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków, ale także zdolności łączenia faktów, informacji i zdarzeń w oparciu o dostępne zasoby danych.

 

UX Designer

 

Czyli projektant doświadczeń użytkowników (User Experience). Bada reakcje konsumentów na dany produkt lub usługę i dostosowuje kampanie marketingowe oraz właściwości samego przedmiotu by zwiększyć zainteresowanie i sprzedaż. Opracowuje w tym celu projekt działania i wdraża różne innowacje jednocześnie monitorując odzew użytkowników. W przypadku tworzenia aplikacji tworzy na przykład przyjazny interfejs. UX Designer często sam należy do danej grupy docelowej, żeby lepiej zrozumieć konkretny rynek.

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć