Nie szuka kontaktu z rówieśnikami
Witam,
jestem mamą 4,5 latka i 2 latka. Synek od urodzenia szybko się rozwijał, bardzo wcześnie mówił, znał kolory itp. Zwykle wyprzedzał swoich rówieśników był bardzo rezolutny i wygadany. Do jakiś 3 lat był trudnym, upartym dzieckiem, ale staraliśmy się być konsekwentni w wychowaniu i jakoś się uspokoił. Mieszkaliśmy w bloku i dziecko miało kontakt z dziećmi na placu zabaw itd. Gdy synek miał 3 lata przeprowadziliśmy się do domku i tutaj żyjemy trochę odosobnieni. Sąsiedzi, których znamy nie mają dzieci w wieku synka.
Bardzo polubił on 2 starszych chłopców, sąsiadów w wieku 9 i 11 lat i bardzo entuzjastycznie reaguje jak tylko usłyszy, że mają nas odwiedzić. Mimo wieku mają wspólne zainteresowania dinozaury, ciekawostki przyrodnicze itd. Dość niefortunnie syn poszedł do przedszkola do grupy dzieci 2 lata starszych (jako 3 latek do 5 latków). Z powodu nieleżakowania i wyobrażenia, że skoro lubi starsze dzieci to będzie się w grupie czuł świetnie. Babcia pracuje w przedszkolu i to był jej pomysł. Jednak dziecko stało jakby z boku grupy i niechętnie chodziło do przedszkola. Teraz ma 4,5 i jest już w grupie 4-5 latków czyli jego rocznik i dzieci rok starsze. Zatem z początkiem września doszedł do grupy, która się znała i Panie sygnalizują mi, że bawi się sam nie szuka kontaktu z dziećmi jest jakby nieobecny, cichy.
Ja prędzej podejrzewałabym moje dziecko o ADHD (sama jestem trochę
nadpobudliwa i energiczna;-) ale widzę, że faktycznie po wejściu do przedszkola dziecko jakby się zmienia z energicznego na ospałe. Nadal niechętnie tam chodzi. Panie zasugerowały spotkanie z psychologiem, ale muszę poczekać na wizytę i póki co męczy mnie to zachowanie. W domu jest wygadany ma duże wiadomości dość rozbudowane słownictwo biega, szaleje itp
Od małego był śmiałym dzieckiem nikogo i niczego się nie bał.... a w grupie przedszkolnej kompletna przemiana.
Co Pani zdaniem przyczyniło się do takiego stanu: brak kontaktu z rówieśnikami - po naszej przeprowadzce w naszym ogródku i domu często musiał bawić się sam?
Pójście do przedszkola do nieodpowiedniej grupy wiekowej? Starsze dzieci nie były tak chętne do zabawy z maluchem.... Odsunął się więc.
A może to, że obecne dzieci w grupie znają się i musi upłynąć dużo czasu zanim synek wejdzie w to towarzystwo.
Jak jego pytam, czemu bawi się sam to mówi, że chłopcy bawią się ciągle w wyścigi samochodowe a on lubi dinozaury więc te zabawy są dla niego nieciekawe.
Czy powinnam się martwić ? Co mogę zmienić?
Proszę o Pani opinię.
Pytanie przesłała Pani Beata

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Beato,
Myślę, że w życiu chłopca nastąpiło wiele ważnych zmian, z którymi musi sobie on poradzić. Przeprowadzka, starsza grupa i teraz wejście do jego grupy rówieśniczej mogły przyczynić się do tego, że chłopiec jest wycofany. Rzeczywiście zapisanie chłopca do starszej grupy nie było w moim odczuciu dobrym posunięciem. 2 lata różnicy to przepaść, inny sposób myślenia, inne zainteresowania, inny sposób zabawy, inny poziom rozwoju emocjonalnego, społecznego i umysłowego itd. Proszę zbyt dużo nie oczekiwać od syna, musi się przyzwyczaić do nowej grupy i "złapać" z nimi wspólny język. Ważne, aby panie wychowawczynie skupiły się teraz na zabawach integracyjnych, aby pokazywały jak najwięcej wspólnych cech, zainteresowań pomiędzy synem, a pozostałymi dziećmi, aby moderowały zabawy włączając w nie wszystkie dzieci. Mogą także poszukać opowiadań terapeutycznych, które dotyczą tego problemu. To co Pani może zrobić to dać wsparcie i zrozumienie dla syna. Może syn chciałby zaprosić jakiegoś kolegę do siebie do domu? To może okazać się pomocne, nawiązanie przyjacielskich relacji na bezpiecznym terenie zostanie przeniesione na teren przedszkola. Dobrze, że będzie psycholog w przedszkolu. Jeśli przyjrzy się sytuacji to zapewne udzieli cennych wskazówek Pani oraz wychowawczyniom i sprawdzi, czy sprawa jest trudna i wymaga głębszej diagnozy czy nie.
Pozdrawiam serdecznie
Dorota Kalinowska