Nauka pisania polskich liter
Szanowna Pani Profesor,
pracuję w polskiej szkole w Bordeaux. Dzieci uczą się czytać według Pani metody i książek i idzie im bardzo dobrze. Skończyliśmy już naukę sylab i po feriach, od marca, zaczniemy pracować na dłuższych tekstach. Do tej pory nie poświęcałam dużo czasu na naukę pisania, dzieci uczą się bowiem pisać w szkole francuskiej.
Tu pojawia się moje pytanie. W alfabecie francuskim pisownia niektórych liter różni się bardzo od pisowni polskiej, myślę tu głównie o „r” i „z”, ale nie tylko. Czy powinnam namawiać dzieci do pisania polskich liter, czy tylko wyjaśnić, że niektóre litery pisze się inaczej i zwracać jedynie uwagę czy rozumieją, co czytają i czy potrafią także poprawnie konstruować pisemne wypowiedzi?
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
bardzo się cieszę, że tak szybko nauczyła Pani dzieci czytać. Prosze przekazać im moje pozdrowienia. Nie wiem, czy korzysta Pani z serii "Podróże Jagody i Janka", są tam krótkie teksty, które są dla dzieci interesujące (jeden z zeszytów opisuje podróż do Francji). Słusznie położyła Pani nacisk na czytanie, które jest funkcją prymarną, od tej umiejętności zależy poprawne pisanie. Proszę powiedzieć dzieciom o odmiennościach w pisowni i nie zmuszać do pisania polskich wzorów liter. Z doświadczenia wiem, że gdy się mówi dzieciom, że coś jest "zbyt trudne" i nie muszą tego robić, to właśnie wzbudza ich motywację do podjęcia wysiłku. W istocie najważniejsze jest rozumienie tekstu i poprawne budowanie wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Bardzo serdecznie pozdrawiam i życzę wielu radości podczas nauki czytania.
Jagoda Cieszyńska