Obsesje u 4-latka
Witam,
Piszę do Pani, gdyż mój 4-letni siostrzeniec, który urodził się z rozszczepem podniebienia, ma poważne problemy z rozwojem. Nie potrafi tworzyć zdań złożonych, nie odpowiada spontanicznie na pytania, zamiast odpowiedzi w pierwszej osobie np.\" chcę ciastko\",mówi \"chcesz ciastko\". Poza tym ma problem w kontaktach z rówieśnikami, w przedszkolu bawi się sam, często jest agresywny. Chłopiec uczęszcza do logopedy i psychologa na zajęcia psychosensoryczne. Siostra podejrzewa u niego autyzm, choć w zeszłym roku był on już diagnozowany pod tym kątem i wykluczono takie zaburzenie. Ponownie zapisała go na konsultację psychiatryczną. Chłopiec rok temu nauczył się liter i cyfr.Siostra twierdzi, że ma obsesję na ich punkcie i pochowała wszystkie litery jakie ma.każe również ukrywać przed nim skakankę i sznurki, które lubi przeciągać między krzesłami.I tu pojawia się pytanie-czy chować dziecku wszystkie zabawki, którymi jest nadmiernie zainteresowane? Czy to jest metoda na walkę z jego \"natręctwami\",nawet jeśli okaże się, że te obsesje wynikają z autyzmu? Ostatnio laryngolog stwierdził u siostrzeńca nagromadzenie płynu w uchu i zaplanowano zabieg drenażu. Czy można podejrzewać,że płyn jest przyczyną nieprawidłowego rozwoju chłopca?
Maria

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Pani Mario,
Opisane zachowania mogą niepokoić i uważam, że warto powtórzyć diagnozę
w rzetelnym centrum terapeutycznym, doświadczonym w pracy z dziećmi z
całościowymi zaburzeniami rozwoju. Taka diagnoza powinna sie składać z konsultacji z psychiatrą, psychologiem, neurologopedą, często również z innymi specjalistami, jeśli wiemy, że dziecko urodziło się ze szczególnymi potrzebami
medycznymi. Słusznie zwraca Pani uwagę, że inne kłopoty medyczne (opisany przez Panią płyn w uchu) mogą być przyczyną nieprawidłowości w rozwoju, stąd
warto by diagnoza była pełna. Przed postawieniem diagnozy, np. autyzmu, należy wykluczyć wszelkie przyczyny medyczne mogące powodować nieharmonijność w rozwoju. Jeśli chodzi o "natręctwa" to rzeczywiście często występują one u dzieci
ze spektrum autyzmu. Czy należy je przerywać? To zależy od sytuacji. Myślę, że zanim dziecko nie podejmie terapii i nie poczuje się bezpiecznie, to właśnie jego "natręctwa" dają mu poczcie bezpieczeństwa, a więc przerywanie ich, może spowodować znalezienie innych.
Pozdrawiam,
Maria Ziółkowska