Materiały edukacyjne - Clifford na CzasDzieci.pl

Materiały edukacyjne

Scenariusz zajęć

Dla dzieci w wieku 4-6 lat, na podstawie opowiadania „Clifford dostaje pracę” z książki „Clifford. Wielka księga przygód” (wyd. Znak Emotikon)


Autor: Małgorzata Murawska
Ilustracje: Małgorzata Murawska

 

Środki dydaktyczne:

 

  • fragment „Clifford dostaje pracę” z książki „Clifford. Wielka księga przygód”,
  • obrazki (załącznik 1),
  • wyraz „praca” (załącznik 2),
  • lusterka (opcjonalnie),
  • trójkąt,
  • bębenek,
  • woreczki,
  • ławeczka gimnastyczna,
  • lina lub sznur,
  • kredki,
  • kolorowy papier,
  • nożyczki i kleje


Przebieg zajęć:


1. Nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie „Clifford dostaje pracę”.
Dziś dowiemy się, jakie przygody spotkały naszego bohatera, i zastanowimy się, do czego potrzebna jest w życiu praca.

 

2. Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego tekstu. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania:

– Kim był Clifford?
– Jaka była największa (wg Emily Elizabeth) wada Clifforda?
– Co w związku z tym postanowił pies?
– Jakich prac podejmował się nasz bohater? Jakie przygody spotykały Clifforda podczas nich?
– Czy pies dostawał wynagrodzenie za swoją pracę?

 

3. Zgadnij, co to za miejsce.
Spróbujmy przypomnieć sobie, jakie miejsca odwiedził Clifford. Posłuchajcie. Kto zna odpowiedź, zgłasza się poprzez podniesienie ręki.


I. Wielki to namiot i ma okrągły dach, w nim klauni, akrobaci oraz zwierzęta. Piękne sztuczki pokazują i widzom swych umiejętności nie żałują… (CYRK)
II. W tym miejscu spotkasz przeróżne zwierzęta, o których dobry i opiekuńczy pan pamięta. Świnki, krowy, kury i konie swoje schronienie mają na niej… (FARMA)

 

4. „Kto i gdzie pasuje?” – zabawa pozwalająca ćwiczyć spostrzegawczość i rozwijająca umiejętność klasyfikowania.

W sali zostały ukryte obrazki, które będą nam potrzebne do tego zadania. Poszukajcie ich. (załącznik 1).

Kiedy dzieci przyniosą wszystkie obrazki, wspólnie głośno je przeliczają – nauczyciel może im pomóc.
Proszę, abyście przyporządkowali je miejsc, do których waszym zdaniem pasują najlepiej.
Nauczyciel kładzie na podłodze rysunek przedstawiający namiot cyrkowy i budynek na farmie. Dzieci przyporządkowują obrazki we właściwe miejsca (klaun, tygrys, małpa, słoń, farmer, świnka, koń, siano, owca).
Gdzie jest więcej, a gdzie mniej?

 

5. Czytanie całościowe wyrazu „praca” (załącznik 2). Powieszenie go w widocznym miejscu. Rozmowa na temat: co to jest praca?

 

Moi drodzy, powiedzcie mi: co to jest praca, po co jest ona ludziom? [Swobodne wypowiedzi dzieci.] Świetnie, wiemy już, że praca jest niezbędna np.: do tego, by człowiek miał gdzie mieszkać, co jeść i w co się ubrać, a czy potraficie wymienić przykłady pracy zwierząt?

 

(Jeśli dzieciom nic nie przychodzi do głowy, nauczyciel może zaproponować przykłady: pies przewodnik – dla osób niewidomych, niepełnosprawnych, pies terapeuta (dogoterapia) – dla chorych dzieci, pies policyjny – to taki, który pomaga policjantom podczas pracy w trudnodostępnych miejscach, użycza swojego niezawodnego węchu w celu tropienia przestępców lub zaginionych osób.)
[Dodatkowo można rozszerzyć temat: Istnieją niestety też i przykłady pracy, w których zwierzęta nie czują się szczęśliwe, tj. konie ciągnące wozy oraz praca zwierząt w cyrku.]

 

6. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Małpie figle” (w parach lub z lusterkami).

Przypomnijcie mi, w jakim miejscu Clifford dostał pierwszą pracę. Tak, był to cyrk. Proszę, abyście dobrali się parami i usiedli naprzeciwko siebie. Jedna osoba z pary jest małpką, a druga osoba jest jej lustrem. Zadaniem lustra jest naśladowanie ruchów i min małpki. Miny i gesty mogą być przeróżne, im bardziej zmyślne, tym lepsze! Po niedługim czasie zamiana ról.

 

[Jeśli wybierzemy wersję z lusterkami, można pokierować zabawą, wydając konkretne polecenia: oblizujemy się po pysznym ciastku, liczymy, czy mamy wszystkie zęby na górze i na dole, nadmuchujemy baloniki – raz z jednej, raz z drugiej strony, przesyłamy słodkie całuski, próbujemy dotknąć językiem czubka nosa, machamy językiem od prawej do lewej, próbujmy dotknąć językiem brody itd.]

 

7. Zabawa dramowa „Praca na farmie”.

 

Kiedy Cliffordowi nie udało się utrzymać pracy w cyrku, postanowił nie poddawać się i szukać dalej. Drugim miejscem pracy naszego bohatera była…. (farma) Doskonale! Praca na farmie jest ciężka, zobaczmy, czy uda nam się stawić jej czoła!
Dzieci naśladują (za nauczycielem lub same) pracę: karmienie kur lub/i innych zwierząt, przerzucanie siana, ścinanie zboża przy pomocy kosy, zbieranie truskawek, jeżdżenie konno, dojenie krowy itp.

 

8. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Krowy w zagrodzie”.

 

Jednym z zadań Clifforda na farmie było zapędzenie zwierząt do zagrody. Wyobraźcie sobie, że jesteście krówkami, które leniwie przeżuwają trawę na pastwisku. Jednak zbliża się wieczór i czas już wrócić na podwórze. Jak co dzień, porę powrotu wyznacza wam pies, który pilnuje na farmie porządku. Podczas gdy będę grała na trójkącie, wy swobodnie sobie spacerujecie. Dwa uderzenia w bębenek, to znak, że trzeba uciekać do zagrody [wcześniej wyznaczone miejsce]. Zabawę powtarzamy kilka razy. 

 

9. „Policyjna akademia” – zabawy ruchowo-sprawnościowe.

 

Co takiego się stało, że Clifford dostał pracę w policji? Dokładnie – udało mu się złapać złodziei. Jak myślicie, czy policjant musi być sprawny i wysportowany?[Dzieci: Taaak!] Zatem teraz zobaczymy, kto z was nadaje się na policjanta lub policjantkę. Przygotowałam dla was kilka ćwiczeń, które zweryfikują, czy nadajecie się do tej pracy. (Nauczyciel dzieli grupę na dwa zespoły, obie grupy stają obok siebie gęsiego na jednym z brzegów dywanu lub dowolnym miejscu w sali)

 

I. Pierwszą konkurencją będzie wykazanie, że policjant ma dużo cierpliwości, dokładnie wykonuje swoje zadanie i stara się to zrobić jak najszybciej.
Połóżcie sobie woreczek na głowie i postarajcie się z nim przejść na drugi koniec trasy, tak by nie spadł. Tam kładziecie sobie woreczek pomiędzy kolanami i wracacie w podskokach obunóż, tak by nie wypadł.


II. Drugą konkurencją będzie praca zespołowa.
Pierwsza osoba dostaje woreczek i podaje go kolejnej osobie nad głową. Kiedy ostatnia osoba go dostanie musi przemieścić go z powrotem do pierwszej osoby tym razem podając dołem pomiędzy kolanami.

 

III. Trzecią i ostatnią konkurencją będą skoki przez przeszkody [opcja z długą ławeczką lub liną czy sznurkiem].
Zespoły ponownie stają na wyznaczonych miejscach, jeden za drugim.
[Ławka]: zadaniem każdego zawodnika będą przeskoki obunóż przez ławeczkę raz z jednej raz z drugiej strony przy wsparciu rąk o ławkę. Z powrotem zawodnicy będą podciągać się wzdłuż ławeczki na brzuchu lub na plecach.
[Lina/sznurek]: zawodnicy przeskakują obunóż raz z jednej strony raz z drugiej, a wracają, przechodząc po linie stopa za stopą.
Wszyscy spisaliście się fantastycznie i tak naprawdę każdy z was jest gotowy, aby stać na straży spokoju i prawa. Wielkie brawa dla wszystkich!


10. Praca plastyczna – Clifford i jego praca (załącznik 3).

 

Gdyby Clifford miał do wyboru każdą dowolną pracę, na jakim stanowisku byście go widzieli? Może jako kasjera, fryzjera albo kucharza? Puśćcie wodze fantazji i stwórzcie mu nowe miejsce pracy.

 

Nauczyciel dzieli grupę na mniejsze zespoły, każda grupa dostaje kartkę formatu A3. W razie potrzeby przydadzą się również kredki, kolorowy papier, nożyczki i kleje. W załączniku znajdują się trzy postacie Clifforda do wyboru. Można użyć ich w projekcie. Technika pracy: dowolna (można kolorować, malować, wycinać, przyklejać itd.).

 

© CzasDzieci.pl 2024